Gå til innhold
Arkivverket

[#64933] Barnedrap fra Ryfylke 1890


Gjest mari anne næsheim hall
 Del

Recommended Posts

Gjest mari anne næsheim hall

Grete Bjørnsdatter f 1854 på Jelsa i Ryfylke begikk barnedrap på gården Bjerga i 1890- januar. Barnet ble født i sengen om kvelden og neste morgen tok hun liket med seg ut i eldhuset og fyrte opp under vaskegryta- hun la så barnet under gryta- dette ble oppdaget og Grete satt i arrest- MEN historien sier at hun rømte og stakk til Amerika-finner rettspapirene etter henne men ingen dom -mari anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, hun bor i Jelsa i 1900, T betyr at hun er født i prestegjeldet hun bor i. Mens nr 1 i hustanden og den siste er født i Hjelmeland prg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Jeg innrømmer med dette min skyld, og er klar for å la meg av arrestere av deg .. .. *ss* Tannbørsten er pakket, jeg imøteser et lengre opphold bak dine murer .. .. *ss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Jeg innrømmer med dette min skyld, og er klar for å la meg av arrestere av deg .. .. *ss* Tannbørsten er pakket, jeg imøteser et lengre opphold bak dine murer .. .. *ss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari anne næsheim hall

Tror du det blir kjekt da ?? ikkje gløm tannkremen- sånn ein krem med sånn smil vett du- av sjøltillit- he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Mari Anne , se i finnøy boka V, side 433 , der står det at Grete Bjørnsdatter f 23 1 1854 blei giftmed Ola Knutsen sjå ( Åssagi under ÅS, Erfjord 2, s 1137). Grete har også ei søster Margreta f 23 3 1856 , om henne står det ikke mer. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Eg trur ikkje M.A. - eg VETT det blir kjekt .. .. jeg er rede til at møte min skjebne .. med Colgate Total Protection, smil om nebbet og myke kysselepper .. .. *lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

I Erfjord boka s 1137 står det at Ola Knutson fekk dottera Berta Serina f 1876 med Grete Bjørnsdatter Bergaland, Jelsa. Ola flytte sidan til Skeie på Hundvåg på 1880 talet, elles ukjent.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari anne næsheim hall

Har ikke Erfjordboken eller Finnøy- men da må de to blitt gift etter at hu sonte dommen- det var en kar fra sjeranrøy som var barnefar i 1890-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje vi bør få vite hvilken dokumentasjon du hittil har om barnedrapet, og om Grete Bjørnsdatter, evt ektefeller / barnefedre og evt andre barn osv.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.