Gå til innhold
Arkivverket

[#64936] Hvordan registrere felles konfirmasjon for flere kirkesogn


Gjest Knut Røysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Røysland

Bjelland prestegjeld i Vest-Agder dekket tidligere fire kirkesogn. Ifølge kirkebok for Bjelland B2 1752-1792 ble det i enkelte år holdt samlet konfirmasjon for alle sognene i Bjelland kirke. Konfirmantene fra hvert sogn er listet opp for seg.Augustus 2 har bare én rubrikk for sogn/kirke. Jeg har derfor registrert alle under Bjelland, med merknad om tilhørende sogn. Burde det heller vært registrert egne lister for de konfirmantene som tilhører andre sogn? Eller kan en anføre de ulike sognene i rubrikken sogn/kirke i samme liste, selv om det foregår i samme kirke?Se eksempel: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det enkleste er vel å registrere konfirmantene i en database, men få med enten i sokn/kirke eller vha merknadsfeltet, at sognetilhørigheten er en annen enn den hvor handlingen gikk for seg.Sokn/kirke-feltet er ment for å fortelle hvor handlingen gikk for seg. Det blir feilkonstruksjon å ta med hjemmehørende sokn i dette feltet. Bare tenk ved vielser, hvor ofte en i brudeparet giftet seg i en kirke vedkommende ikke soknet til. En ville likevel bare ført opp sokn/kirke hvor vielsen fant sted, evt. annen soknetilhørighet ville så komme fram i merknadsfeltet, hvis dette var nedtegnet av presten.Du må derfor gjerne ta med merknaden om soknetilhørighet når det er så tydelig uttrykt i denne kirkeboken, men hold det til merknadsfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Røysland

Greit - det er slik jeg har gjort det, men dette blir vel en noe bortgjemt opplysning. Kunne det evt. i tillegg opplyses i dokumentasjonen at databasen enkelte år omfatter konfirmanter fra de andre sognene? Jeg går ut fra at 'merknader' ikke er det første søkekriteriet en tenker på når en leter etter personer fra eget sogn. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Ja selvsagt! Veldig godt poeng og det er bra du spør.Denne type informasjon vil være veldig viktig å ta med i dokumentasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg synes denne problemstillingen er svært lik den som er behandlet i tema 47366.Det beste både ved søking og ikke minst registrering vil være om informasjon om hvor konfirmantene hører hjemme kan føres i sogn/kirke, f.eks med sogn for handling først, et komma, og 'bostedssogn' deretter.I dokumentasjonen for basen kan man forklare denne konvensjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Hvis du oppfatter problemstillingene likt, er det mulig jeg har misforstått noe, enten her eller i 47366.I Sokn/kyrkje(/Krets) skal en registere stedet hvor handlingen fant sted, ikke personenes ulike sokn/kyrkje-tilhørighet.Jeg oppfattet problemstillingen i 47366 at en fikk en tilleggsopplysning om stedet hvor handlingen fant sted, nemlig skolekretsen. Hvis det ikke var ment slik, har jeg misforstått og da skal du ikke registere kretsen i sokn/kyrkje-feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.