Gå til innhold
Arkivverket

[#64946] Taraldsnes (Gjerrestad), Tromøy (A-A) i 1790


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I et pantebok-dokument fra 1790 oppgir min 4. tippoldefar, John Christophersen Bjelland (Holt) sitt bo og går i folloug hos sin sønn Jens Johnsen Bjelland (min 3. tippoldefar). Hans andre sønn, Ljøde Johnsen Bjelland (som også var min 3. tippoldefar) får overdratt 1/2 ksk. i Taraldsnes u/Gjerrestad på Tromøya.Er det noen som kjenner til eiendomsforholdene for øvrig på Taraldsnes? Jeg har problemer med å se hvordan denne eierparten kommer inn i familien. Ljøde Johnsen døde i 1800, og jeg har ikke funnet det halve kalvskinnet nevnt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo ta med at John Christophersen Bjelland hadde en 'gammel' Tromøy-tilknytning. Han var sønn til Christopher Jensen Våje (A. Moland) og Anne Johnsdtr. Sandå (Tromøy). Farens foreldre: Jens Andersen Våje (ca. 1672-1756) og Gunborg Christophersdtr Merdø (med aner tilbake til bl.a. Gjervoll). Moras foreldre: John Gjerulvsen Sandå og Amborg Olsdtr. Alve (ca. 1669-1754).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I 1865 var det dette ekteparet som bodde på Taraldsnes på Tromøya: Thorvild Gjerulfsen (f. 1812) og Ingeborg Oline Olsdtr (f. 1814). Begge født i Holt.Et nærmere søk i aktuelle kirkebøker og bygdebøker viser en viss tilknytning til John Christophersen Bjelland. Ingeborg Oline var datter til Ole Christoffersen Øynes, som da hun ble født, var båtbygger i Tvedestrand. Hans søster, Anne Christoffersdtr. var gift med Stian Eriksen Kvastad - og to av deres sønner kjøpte Bjelland i 1830-årene da John Christophersen Bjellands sønnesønn, Halvor Jensen Bjelland måtte gå fra gården. Dette er muligens en for svak forbindelse til å kunne forklare hvorfor Ingeborg Oline og mannen sitter med Taraldsnes i 1865.Der er imidlertid mer: Ole Christoffersen Øynes' faster, Anne Gjeruldsdtr. Øynes, var gift med Torbjørn Olsen Brekka-Strengereid (f. 1724) - og han var bror til Jens Olsen Strengereid. Videre: John Christoffersen Bjelland ble gift med Jens Olsens enke, Helje Ljødesdtr. - og overtok i 1754 som oppsitter på Jens Olsens gård på Strengereid, før han og kona flyttet til Bjelland (som hun arvet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg legger for ordens skyld inn ei lenke til det dokumentet der overdragelsen av 1/2 ksk i Taraldsnes til Ljøde Johnsen Bjelland er omtalt:Lenke (Se nederst på høyre side - teksten fortsetter på neste s.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ut til å ha vært en gammel forbindelse mellom Gjerrestad/Gjerstad på Tromøya og Bjelland i Holt. I hvert fall eier Gunder Stiansen Gjerrestad 1 ksk i Bjelland i Holts sogn i 1624 (i tillegg til at han har 1 ksk i pant). Og i 1647 eier Aanon Gjerrestad 6 ksk. i Bjelland. Om dette kan forklare Jon Christoffersens eierpart i Taraldsnes u/Gjerrestad 150 år senere, er selvsagt foreløpig et åpent spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ut til å ha vært en gammel forbindelse mellom Gjerrestad/Gjerstad på Tromøya og Bjelland i Holt. I hvert fall eier Gunder Stiansen Gjerrestad 1 ksk i Bjelland i Holts sogn i 1624 (i tillegg til at han har 1 ksk i pant). Og i 1647 eier Aanon Gjerrestad 6 ksk. i Bjelland. Om dette kan forklare Jon Christoffersens eierpart i Taraldsnes u/Gjerrestad 150 år senere, er selvsagt foreløpig et åpent spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg prøver altså å pusle sammen slektshistorikken knyttet til gården Bjelland i Holt, og her er lenke til en del av denne når det gjelder slektsleddene etter John Christophersen: LenkeDer går det fram at gården nærmest gikk i 'oppløsning' utover på 1800-tallet, men på en litt mer komplisert måte enn framstilt i lenketråden. Det kommer jeg muligens tilbake til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.