Gå til innhold
Arkivverket

[#64949] Passport application for Knut Usmundson Seim, f. 1889


Gjest Karin Romstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

Er det noen med Ancestry-tilgang som har mulighet til å sjekke passport application-databasen deres for å se om det finnes informasjon om Knut Usmundson Seim f. 1889. Han er fra Røldal, og var iallefall kommet hjem igjen i 1925. Han utvandret til USA, men jeg har ikke klart å finne ham i skipslistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Om han ikke var blitt amerikansk statsborger, fikk han sannsynligvis ikke utstedt pass. Og ettersom han reiste hjem igjen før 1925, rakk han kanskje ikke å bli det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Helt fantastisk, hjertelig tusen takk. Det er nok ham, men med feil fødselsår. Han var ca 18 år da han reiste og Illinois var reisemålet der han søsken bodde. Han var der i ca 18 år før han kom hjem for å overta farsgården, han giftet seg like etter hjemkomst. Vet ikke om han fikk amerikansk pass. Han oppholdt seg mange steder i USA, hvordan kan jeg gå frem for å finne opplysninger om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Helt utrolig. Jeg er bare så glad. Finner du mer? Han reiste gjerne med tog, også som blindpassasjer. Det var et spesielt ord for det, men det har jeg glemt.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Merkelig nok klarer jeg ikke å finne han i folketellingene - kan han ha flyttet så hyppig at han har unndratt seg dem? Dette uttrykket de brukte da de reiste som blindpassasjerer har jeg også hørt for atskillige år siden, - var det 'å bite toget' de sa? Mulig jeg husker helt feil her.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Jeg vet han oppholdt seg i Chicago og det var nok en slags base for ham, men ellers skal han ha reist en del rundt i landet og jobbet med det meste, bl.a. tømmerhugst. Han var ingen farmer. Det er så dumt at man ikke skriver ned alle historiene når man hører dem, over tid går de i glemmeboken. Men uansett, takk skal du ha for innsatsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.