Gå til innhold
Arkivverket

[#64951] Kjenner noen til Crosta i Kristiansund ?


Gjest Aud Kalland Sterten
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Jeg leter etter en bror av Mathias Crosta som skal ha vært bosatt i Kristiansund. Fra DIS Slektsforum om samme familie: LenkeFra Hølondboka II, side 493: 'Han og broren, som slo seg ned i Kristiansund, og ein John Buzzi, kom til Norge som rømlinger fra Napoleonshærene. Dei var italienenere som var utkommanderte til å kjempe for Frankrike.'Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

En sønn, av Mathias Crosta; Oluf Clemento Crosta, døpes i Trondheim i 1816: (Nr.51 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16329&idx_id=16329&uid=ny&idx_side=-24>Lenke ) NB: Faren bruker etternavnet KROGSTAD (iflg. kirkeboka).Og når vår Fredrik Andreas, er logerende i Melhus (NB:På KROGSTADSTUEN), sammen med kone og ett barn i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Flott Gunn!Så tidlig som i 1807 (da Napoleonskrigene pågikk for fullt) fikk Conditor MATHIAS CROSTAD borgerskap i Trondheim LenkeSå det er vel før denne tid at han eventuelt må ha oppholdt seg i Kristiansund før denne tid.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Jeg har ikke lagt særlig vekt på opplysningen i Hølondboka om at de skulle være rømlinger fra Napoleonshærene.Da stoler jeg mer på Christian Thaulows bok; 'Personalhistorie for Trondhjems by og omegn', hvor det står:'MATHIA CROSTA er Italiener af Fødselen, ankom hertil i 1814 og nedsatte sig i Trondhjem som Conditor, fast den eneste der endnu i mange Aar derefter fandtes i Trondhjems By. Gift 1815 med Marta Schjødt. Død omkring 1840.'Ved vielsen i 1815 mener jeg det står Krostad, og ikke Krogstad. Vi finner navnet skrevet litt forskjellig, og jeg har selvsagt vært inne på tanken om at han kan være født i Norge.På listen over Borgere av Trondheim; Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Eller kan det ha vært slik at man måtte ha borgerskap i Trondheim for å drive næringsvirksomhet i Kristiansund på denne tiden ? (Dette må vel noen vite?) IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Aud har rett i at det ikke er noen G i navnet i borger-protokollen (1807) og ved ekteskapsinngåelsen (1815)Men ved dåpen i 1816 står det visserlig Krogstad med G.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Oluf Clemento døde 1867 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=GR16011866d&gardpostnr=294&personpostnr=425&merk=425#ovre>LenkeMargrethe Frederiche døpt 25 sep 1817 Domkirken Lenke Konditorsvend Johan Donagani er fadder.Margrethe Frederiche gift 15 feb 1839 Domkirken, med Gottburg Thorsen fra Flensburg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dersom vi tar utgangspunkt i at Thaulow har rett i at Conditor M.Crostad startet sin næringsvirksomhet i Trondheim først i 1814, (Her bør han ha en kilde!) så må borgerskapsrettighetene hans i tiden 1807 til 1814 ha vært anvendt i Kristiansund.Således har vi et begrenset antall år å forholde oss til, og det bør vel finnes en lokal kilde i Kristiansund, som kan bringe klarhet i dette.Conditor Crostad står oppført som innvaaner i Domkirkens sogn i 12.Fag i 1823. http://www.piaglass.com/jaslekt/Trondh1823.htm , og han må ha tilhørt byens øverste skikt. Vi ser at enkelte av disse naboene er faddere ved dåp av Mathias sine barn.Siden Conditoren ble opptatt som borger så tidlig som 1807, og ektet jente fra byens desidert øverste skikt, er det lite trolig at hans bakgrunn kun var en ordinær italiensk soldat.Jeg sysler med tanken på at Conditoren er norsk (fra borgerskapet), men med et Italia-opphold bak seg, som ga ham denne Conditor-kompetansen, og dermed også med italienske kontakter som for eksempel denne Donagani. At hans datter i 1839 ekter en velstående mann fra Flensburg, tyder på at familien fortsatt holder høyt sosialt nivå, men etter 1840 (Mathias sin død) må mye ha gått i utforbakke inntil eldstesønnen dør på fattighuset i 1867.I Trondheims øvre skikt var det m.a.o. ikke noen ætlinger av Mathias på det tidspunkt Thaulow samlet sine opplysninger, og det kan derfor godt tenkes at han derfor er noe upresis i beskrivelsen av ham.Meget mulig jeg tar feil, men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at Crosta ble brukt som et velklingende borgernavn, som kirkebokføreren i 1816 valgte å skrive på norsk måte: KROGSTAD, da han eventuelt visste om opphavet til Mathias. Når vi blar i tilstøtende sider i kirkeboka, ser vi at kirkebokføreren er ”flink” i å gjengi navn slik de vanligvis ble skrevet. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Crosta er såvidt nevnt i Fredrik B Wallem: Trondhjems bakerlaug (1926) s 199:'... at der i aarhundredets begyndelse hadde nedsat sig flere konditorer i byen - de tok vel en liten slump av den fortjeneste, bakerlauget ellers vilde ha hat. I 1802 faar italieneren Peter Anton Gissla borgerskap som 'sukkerbrødsbager' - det vil si konditor - og i 1807 kommer der to nye sukkerbrødsbakere, nemlig Joachim Segler fra Schweiz, som imidlertid opsa sit borgerskap i 1815, og Matheo Crosta fra Milano, som blev boende og slog seg op til en meget holden mand, saa han i 1816 ilignes 60 spd. i bidrag til Norges Bank, hvilket jo var mere end nogen av byens bakermestre blev lignet for.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.