Gå til innhold
Arkivverket

[#64955] Jacob Christiansen og Marit Sivertsdatter, Hitra


Gjest Else Lillefuhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Lillefuhr

Tror det er de som er foreldrene til Christopher Jacobsen født ca 1786 gift med Marit Olsdatter Skjønhals.Christopher og Marit er foreldrene til Marith Christophersdatter født 04.12.1818.Kan noen hjelpe meg med Chrisopher og Marit? Hadde de flere barn? Hvor og når ble de gift? Hvem var foreldrene? Tror kanskje Jacob Christiansen og Marit Sivertsdatter var foreldrene til Christopher, men Marit sine vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hei Else.Finner Marit Christophersdatter f 04. desember 1818, døpt 10. januar 1819 i Dolm på Hitra, ST . Foreldre er Christopher Jacobsen og Marit Olsdatter. Faddernes navn og bosted tør jeg ikke å prøve meg på  (se #5 høyre side) : LenkeFra hvilken kilde har du at Marit Olsdatter har stedsnavn Skjønhals? (Finner ingen garder som kan ligne på dette, verken i FT1801 eller FT1865).Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hei Else.Finner Marit Christophersdatter f 04. desember 1818, døpt 10. januar 1819 i Dolm på Hitra, ST . Foreldre er Christopher Jacobsen og Marit Olsdatter. Faddernes navn og bosted tør jeg ikke å prøve meg på  (se #5 høyre side) : LenkeFra hvilken kilde har du at Marit Olsdatter har stedsnavn Skjønhals? (Finner ingen garder som kan ligne på dette, verken i FT1801 eller FT1865).Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Hei ! Skjønhalsen ligger i Frøya kommune. Frem til ca 1870 var Hitra og Frøya et felles prestegjeld, navn Hitra eller Hitteren. Tror vi har Christopher Jacobsen her i 1801:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=f11617&gardpostnr=170&personpostnr=3188&merk=3188#ovre>LenkeDette er i nærheten av Skjønhalsen.Her er nok vielsen deres i den meget vanskelige kirkeboka fra 1816, venstre side, linje 4 og 5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Lillefuhr

Tusen takk så langt... Har noe å jobbe ut fra nå. Det er ikke lett å finne frem på steder en ikke er kjent. Holder på å sjekke alle kirkebøkene i Frøya og Hitra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Det står da veldig tydelig Langsæt ? Finns ikke på Hitra/Frøya, heller ikke i 1865. Nærmeste jeg kan finne i 1801 er i Meldal og Selbu, samme amt. Dessverre er både Marit og Olsdatter svært vanlige navn, også i disse bygdene. Men vet at det særlig fra Meldal kom mange utover til kysten i de dager. Tror kanskje du må utenom Hitras kirkebøker for å finne hennes dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

og Johnetta, hun er konfirmert som nr. 53 i 1839. Her er Johnettas dåp:LenkeFadderne er vel alle lokale, ingenting sier noe om barnets mors eventuelle opphav utenfra.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.