Gå til innhold
Arkivverket

[#64956] Ole Hansen Sem


Gjest Henning Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Henning Andersen

Jeg søker etter opplysninger om Ole Hansen Sem.Dette er hva jeg har;Ole Hansen Sem giftet seg i Korskirken i Bergen 27.okt 1793 med Edel Dorothea Laurenze Rasmussdatter opprinnelig fra Hamre Prestegjel. De fikk barna: Rasmus Emanuel f. 1795 i Bergen Frants Henrich f. 1797 i Holmen/Kjøbenhavn Jacob Carl f. 1802 i Holmen/Kjøbenhavn Charlotte Helene f. 1804 i Holmen/KjøbenhavnI tillegg er han utlagt som barnefar til Hans Peter Ludvig f. 1803 i Bergen - moren er Birte G.Olsdatter.I 1801-telling er familien å finne i Kjøbenhavn. Der er Ole Hansen Sem oppført som 'Constabel 1 Division 1 artillerie med Fregatten Nayaden'.Han er å finne innrullert i Bergen 7.april 1795 og engasjert 1. Divisjon i Bergen 14.mai 1796.Lite opplysninger utover dette er å finne ved innrulleringen , annet enn at han er oppgitt å være fra Kristiania og være født ca.1770. Hvor mye man kan feste lit til dette er jeg noe usikker på.Har du denne Ole Hansen Sem i din base, som vil gi meg ytterligere innspill til hans opphav?Kona hans Edel Dorothe Lauretze Rasmusdatter kommer tydeligvis hjem fra Kjøbenhavn - hun før som enke i Bergen i 1847. Ergo dør Ole Hansen Sem i mellomrommet 1804-1847, men når?Det kan være at han var en av mange som gikk med i slaget mellom den dansk-norske og den engelske flåten i angrepet på Kjøbenhavn i 1807. Finner jeg noengang ut av dette? Parantes bemerket: jeg har ikke funnet ham dødsinnført i Holmen/Kjøbenhavn for perioden 1804-1840.Den eneste dattera deres konfirmeres i 1821 i Bergen, men da er den to år eldre broren ført opp som 'Forældrenes eller huusbondens, pleieforældrenes navn og bopel' - dette indikerer vel at ingen av foreldrene var kommet tilbake til Norge ennå?Noen som kan ha noen råd for at denne slektsnøtten kan knekkes - eller foreslå kilder jeg kan lete i?(Linker til de forskjellige hendelser har jeg hvis det ønskes)På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Litta Olsen

De er viet i Domkirken, ikke Korskirken: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 7 (1725-1826), Ekteviede 1792-1794, side 112-113. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Heisan, takk for storartet engasjement. Jeg har alle barns dåpsinnførsler, både i København og i Bergen. Dessverre skrev jeg kanskje ikke det tydelig nok i første innlegg.Ole Hansen Sem's dåpsinnførsel har jeg her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du hadde funnet dåpen i Garnisonskirken. Tyder på at faren Hans Hansen Sem også hadde en militær tilknytning.Fant et ektepar med samme navn som fikk en datter i Stavern så sent som 1805, men navnlikhet kan jo være tilfeldig?Ellers var jo Stavern ( Fredriksværn) flåtebase i den tiden, så foreldre kan jo ha flyttet dit. Litt vel stor avstand i barnefødsler ? LenkeI Vestfold er det forøvrig mange Sem ( Semb) navn i bruk på den tiden.Mulig det finnes et skifte etter foreldrene?De er jo muligens døde før 1801-tellingen, så dette er bare et skudd i blinde.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Finner noen få med Sem ( Semb) navn i Christiania i 1801-tellingen. Her er en dame: LenkeDet finnes også en Ole Olsen Sem pluss en Nils Semb. Men disse passer vel heller dårlig .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du går inn på skifter i Larvik, finner du en hel del Sem-navn. Her er også en annen Ole Hansen Sem, men ikke samme mann: LenkeMange av disse Sem-navn er knyttet til sjøfolk.Får lete også i andre skifter, men vet ikke om jeg finner den du søker? Det er jo et sted i Vestfold som heter Sem, så det kan være opphav til navnet ? En utfordring dette.Kan Oslo BYarkiv ha kilder fra 1770 ? Du må vel helst til Riksarkivet for å finne militære ruller?Sier fra om jeg kommer over noen som passer i alder til foreldrene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i denne bygdeboken fra Nøtterø, finner du under Sem-gårder en rekke navn Hans og Ole, men det er også bare forslag til sted å lete etter opphavet? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.