Gå til innhold
Arkivverket

[#64959] Orkdal: Aner til Jens Arntsen Korslie/Tronvold (d ca 1765) g.m. Marit Olsdtr


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Jeg prøver å finne ut noe om anene til Jens Arntsen Korslie/Tronvold og hans kone Marit Olsdatter, men uten hell så langt. Siden Orkdal Historielag har gjort en strålende jobb med avskrift av kirkebøkene for Orkdal er det normalt enkelt å finne folkene der man leter etter :-) Men ikke hver gang...Jens (og Marit) har sannsynligvis flyttet til Orkdal omkring 1763, da han kjøpte gården Tronvold dette året. Bare to år senere døde han, og skiftet etter han kan finnes her http://astavne.net/Rennebu/p20379.htm. Det er i skiftet han kalles Korslie. I dette skiftet nevnes også at Simen Halvordsen Stegevolden er Marit Olsdtr sin mors søsters mann. Marit og Jens hadde to barn: Eli, f. 1761 (tydelivis ikke i Orkdal) og Aren, f. 1763 i Orkdal.Jeg er ikke kjent med den lokale geografien og sogninndelingen her. Kanskje det er tradisjon for at folket i området rundt Tronvold hadde forhold til nærliggende sogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei Rune.Jeg har ikke kunnskap om Jens og Marits opprinnelse, men kan kanskje allikevel bidra noe. Korslia ligger i Solsjøbygda, øst for Svorkmo/Tronvoll.Herfra er det ikke langt hverken til Skaun,Hølonda eller Meldal. Ikke all virksomhet knyttet til kirka på Svorkmo er digitalisert enda. Derfor er du henvist til de skannede kirkebøkene for Svorkmo (1730-1755/1756-1794).Marit Olsdatters søster var Ragnhild Olsdatter (ca.1732-1810) gift med Simen Halvorsen Steigevollen. Simen var nok fra Løkken. Han overtok som gjestgiver på Svorkmo i 1770 med stor suksess. Deres datter Maren Sofie Simensdatter, f.ca 1767 ble i 11785 gift med Arnt Fredriksen Woldplassen, f. 1754. Voldplassen er vel en plass under Tronvoll?. Arnt og Maren kjøpte i 1789 det halve av Gumdal i Orkdal og i 1793 resten av garden. I 1794 fikk Arnt skysskaffer- og gjestgiverbevilgning. Han bygde opp garden, og ble bygdas rikeste mann på den tida.Jeg ser ikke bort fra at du finner flere svar i Meldal. Kanskje noen andre har noen forslag?Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Ekstraskatten for Orkdal 1762 viser at en Jens Arnsen er en av to eiere av Korslie. Den andre eieren er Jørgen Olsen, skomaker på Svorkmo. Det står også at det ikke er noen oppsitter, og at Jens Arnsen bor på Svorkmo. Dette var altså året før han kjøpte Tronvoll. I kirkeboka for 1760 (Lenke ) finner jeg en Jens Arntsen som far til Elen. Elen er vel samme Eli som står i skiftet etter Jens...Kanskje det er noe å hente på navnene blant fadderne, men jeg sliter litt med å tyde alle navnene. Kanskje noen kan hjelpe meg litt?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rune Fergestad

Til John Tore i (2): Siden du visste at Ragnhild Olsdatter var søster til 'min' Marit Olsdatter..: kanskje du vet noe om foreldrene til Marit og Ragnhild?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Jeg så nå akkurat at innlegg (2) innleder med at opphavet til Jens og Marit ikke er kjent for deg. Glem derfor mitt spørsmål i (8) :-)Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg har heller ikke noe om Marits foreldre, men har derimot opplysninger om Jens Arntsens søsken:Ole Arntsen, død før 1775, gift og hadde i alle fall 2 døttre: Brønild, f. 1757 og Peternelle, f. 1759. Född 1757 (Skifte etter Kiersti Arntsdt. Haukmar u. Stubban 21.9. 1775).Gjørand (Jørren) Arntsdt., g.m. husmann Jon Bårdsen Schjølberg.Kirsti Arntsdt., død ca. 1775, 28.6.1767, Orkdal, g.m. Jon Olsen Haukmar u. Stubben el. Stordal, 1741-1813. Hans foreldre er Ole Olsen Stordal, f. 1708 og kona Ingeborg Jonsdt., ca. 1700-10.7.1783.Forlovet 3. s. etter påske 1767, Orkdal: Jon Olsen Stordal, sold., og Kiersten Arntsdt.. Forlovere: Jørgen Engen og Hans SveEggen.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.