Gå til innhold
Arkivverket

[#64961] Verdi av et antall vekter av soelv - i 1730 ?


Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

Ref. nr. 64398 - der omtales straff eller boeter i form av et visst antall vekter soelv.Jeg har i nr. 20006 forespurt om 'Verdien av 40 vekter sölv' (en straff ilagt i Lommedalen, Baerum i 1730). I originalen staar det 'voger' men er det samme som 'vekter' ?Er det noen som kan gi meg datidens verdi av 40 vekter soelv paa 1700-tallet ? (Min forfader hadde drept en nabo i et 'juleselskap' - ufine saker....)(sorry for mine ae, oe etc. - det er samme problem som tidligere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har aldri sett betegnelsen 'vekter sølv' før. Det vanlige var å sette straffen i 'merker sølv'. Her bør man nok sjekke orignalen på ny!En våg veide fra rundt 17 til 23 kilogram, avhengig av tid og sted, og 40 våger sølv (i størrelsesorden 800 kg) ville være en formidabel og uhåndterlig straff!Men som nevnt, det var normalt i merker slike straffer ble idømt og utredet. Det gikk normalt 72 merker på en våg, slik at straffen i merker sølv nok ville være langt lettere å bære. Går vi til tingbøker på 1600- og 1700-tallet vil vi svært ofte finne bøter i 'Marcher Sølff', og disse bøtene ville være fra en mark og oppover. På 1600-tallet var to mark sølv regnet lik en daler (40 merker sølv ville da tilsvare 20 dalere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Jeg takker for Indrebo's svar. Opplysningen min er tatt direkte fra originalkilden, uten at jeg f.t. kan huske hvor det var.Men dette var en mordsak hvor han var domt til henrettelse, men etter appell ble det bestemt at han fikk leve, mot at han skulle betale en bot paa hele 40 .... Ja, det ser mye ut.Dette var i 1730 - Aamot gaard i Lommedalen i Baerum som den gang hoerte under Asker, hvis noen har anledning til aa sjekke opplysningen.Gubben doede 10 aar senere og merkelig nok var boet hans ganske rikholdig, saavidt jeg kan se. Jeg innser at jeg ikke kommer videre med dette sporsmaalet. Hilsen - Helge Naess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Jeg fikk svar: 'at lesemaaten var feil!'.Herr Indrebo: Selvsagt forstaar jeg norsk, men hvad mener han: 1) at avskriften er feil ? - eller 2) at min/vaar forstaeelse er feil ? Hilsen, Helge N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Det uttrykket som forekommer hyppigst er 'Lod' med sølv. F.eksempel står det i dommen over Peder Rødlandstøe som hadde myrdet sin hustru i 1833:'...tilfunden Straf af at bøde 2de Gange sex Lod Sølv, samt Voldsbøder 3de 40 Lod Sølv (ialt 78 Spd.), ved hvilken Dom han har acqvieceret.'(dette fordi han i tillegg til å myrde konen hadde banket opp arrestforvalteren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei.Skrevet av fra bygdeboka: Der står det at Svend Aamot den 23. januar 1730 ble dømt til døden og hans boslod skulle tilfalle kongen. Saken kom imidlertid inn for overhofretten, hvor han ble fri for livs fortapelse og slapp med å bøte 40 lod sølv til den dødes (Ole Evensen) arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg ser at jeg her flere ganger kalles 'Herr Indrebo'.Det var vel noe i den retning jeg også antydet med hensyn på 'lesemåte', nemlig at man ser noe annet enn det som faktisk står!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Yngve Indreboe: om ae, oe, aa - Temmelig uvesentlig, men Indrebo er jo beklagelig.I flere aar har jeg hatt dette problemet i digitalarkivet: mens jeg har standard utstyr og kan skrive disse norske bokstavene i all korrespondanse og alle andre programmer, men her gaar det altsaa ikke. Hvorfor ?- Bruker dere et system som heter noe slikt som LINUX (?) Jeg moette ogsaa dette problemet paa Riksarkivet, og der bruker de Linux(?) (hvis jeg husker navnet riktig). Kan det vaere grunnen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.