Gå til innhold
Arkivverket

[#64969] Sporløst forsvunnet i Kristiansand på 1890-tallet?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Går det an å fordufte sånn helt utenvidere? Det heter i et gammelt ord 'at om hundre år er allting glemt' Ja, det kan virkelig vise seg å være mer sant enn noen gang, i hvertfall i dette tilfellet. Selv om jeg i nesten 10 år har søkt etter en person, så kan det tenkes at det er noen som sitter inne med informasjonen som trengst for å kommet et skritt videre.For å gjøre en lang historie litt kort så kan jeg fortelle det jeg vet at jeg kan legge til noen lenker.Den det gjeler er:Mathilde Heleen eller Helene f. Larsen dvs faren kalte seg for Larsen, men han het Mons Andreas, så kanskje gikk hun under navnet frk. Monsen. Da hun ble konfirmert den 28. april 1889 ble hun skrevet inn som Mathilde Larsen og var barnehjemsbarn i Kristiansand.Mathilde ble født i Bergen den 20. april 1873 og ble døpt i Korskirken den 2. juni samme år. Foreldrene Mons Andreas Larsen f. 1846 i Manger og Ingeborg f. 1844 i Vigedal i Rogalend (Vindafjord kommune). Denne familien bodde et par i år i Bergen før de drog til Kristiansand. Desse var også sporløst borte fra Bergen og det skulle vise seg at jeg måtte lete i mange år før de ved en ren tilfeldighet dukket opp i Kristiansand. Mons Andreas var den første gasmesteren i Kristiansand, men den fine idyllen i den lille familen skulle snart ta slutt. Flere barn døde og rundt juletider i 1878 døde Ingeborg. I 1879 rundt st. Hans giftet Mons Andras seg opp igjen i Oddernes kirke med Signe Sofie Sæbjørnsdtr fra Randesund. Dette paret var gift i knappe to år da Mons Andreas døde bare 33 år gammel. Igjen satt Signe Sofie med sin stedatter, som hun trolig ikke var i stand til å brøfø. Det var nok fattigdom som drev Signe Sofie til å plassere Mathilde på barnehjem. Noen år senere giftet Signe Sofie seg opp igjen med Jens Omdal og dette paret fikk mange barn.Jeg har søkt i det som jeg kan tenke meg å søke i, uten å finne spor av Mathilde. Noen ganger hender det at en eller annen gir meg et tips om at hun kan ha vert der eller der, men uten at jeg kan finne henne. Det har vert vurdert om hun kan ha reist til USA og at man har tatt feil av fødselsdata, men det tror jeg ikke er mulig? Vel, det kan være noe i at hun kanskje havnet i Mineapolis, men hvordan jeg kan sjekke dette vet jeg ikke?LenkeEn fjern slektning av meg fortalte at da faren var prest i Canada var familien en gang på tur til familien i Wisconsin. på veien dit stoppet de i Minneapolis for å besøke noen slektninger. Faren til denne dama kom fra Voss og hadde en typisk Vossadialekt fra 1870-tallet og moren snakket en blanding av Austevollsdialekt og Nordhordlenning. Det denne dama fortalte meg var at hun de besøkte snakket en helt annen dialekt en foreldrene, hun hadde spesielt lagt merke til at de snakket så forskjellig. Vel, om dette kan være en som snakket Sørlandsdialekt eller om det rett og slett kunne være en Bergenser, hvem vet? Kanskje det siste ville være mer naturlig en en sørlenning? Vanskelig å si.Jeg står i allefall uten spor etter Mathilde etter 1889. Kanskje ft for 1891 for Kristiansand, kan gi et svar, men jeg har ennå ikke klart å finne ut om denne er tilgjengelig andre steder enn i Riksarkivet i Oslo?Håper at noen av dere kan hjelpe meg. Bare en liten info kan være til stor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er det noe håp om å finne Mathilde noen gang? Er det noen som har tips om hvor jeg bør lete. Jeg vet at FT for 1891 kan gi en pekepinn, men den er vel bare tilgjengelig i Riksarkivet? Kan man få opplysninger der i fra ved å ta kontakt med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Hedvig Øvsthus

Ville prøvd å legge ut etterlysningen inne på Arkiv forumet jeg.Tror kanskje det er noen der som kan hjelpe deg med FT 1891 Ann Hedvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiFT 1891 for Kristiansand er på Riksarkivet Oslo. Siden du ikke har noen adresse på Mathilde kan det bli litt av en jobb å finne henne der. Hun var jo ca 17 år og bor vel da som logerende eller tjenestepike. Da vil hun ikke finnes i Hovedlisten,men man må bla seg gjennom personsedlene(en seddel for hver person) Det bodde vel ca 12-14000 personer i Kristiansand på den tiden. Disse 'blokkene'med personsedler inneholder ca150-200 personer hver som som er stablet i esker,størrelse 'skoeske' Tror det er ca 5-6 slike esker for Kristiansand Som du ser kan dette bli ganske tidkrevende,men du kan jo høre med Riksarkivet om de har anlendning.Fant du ut noe mer om barnehjemmet ? Det må vel være det som het Kristiansand barnehjem Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nei, jeg har ikke klart å finne ut noe om hvilket barnehjem det dreier seg om. Jeg vet at det var et eget guttehjem og da var der nok også et pikehjem antar jeg. Det var et som het noe som kan ha vert Wisenhjemet for Gutter og kanskje noe lignenede for piker, men vet ikke. Jeg har vert i kontakt med Kristiansand kommune, men der er det ingen som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg søkte noe på folketelling 1900 Kristiansand. Det må være Waisenhuset. Adresse: Bakkegaard 642 i Kristiansand. Jeg vet ikke hvor det er. Kanskje skiftet navn. Kanskje noen lokalkjente kan yte bistand ang. lokalisering.Hvilket ca. år var de (presten i Canada med familie) på besøk i Wisconsin? Hvem tror du var mannen fra Voss og damen fra Austevoll? Foreldrene til Mathilde? Far og stemor til Mathilde? Jens Omdal og Mathildes stemor?Det er lite jeg kan bidra med der, men det er fint å vite mer for oss alle som leser det.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Mannen fra Voss var:Lars J. Rorbakken Larson f. 22. desember 1875 på Evanger i Voss. Lars vart gift med Ingeborg Malene Abrahamson (datter av Engel og Marie Abrahamson). Engel var fra Kolbeindsvik i Austevoll og kona Marie var fra Manger på Radøy. Marie var tante til Mathilde og Ingeborg Malene var således kusine til Mathilde.Lars og Ingeborg Malene hadde følgende barn:Ragnhild Marie f. 26. aug. 1901, Emma Josephine f. 18. april 1904 (gift Herman) Olaf Nicolau f. 7. sept. 1907, Jennie Beatrice f. 3. mars 1909, Marcus Bockman f. 12. jan. 1915 Irene Lucella f. 7. okt. 1918 og Alfred Lawarence f. 8. feb. 1921.Det var Irene som fortalte at hun kunne huske at da familien var på en reise fra Canada at de var innom og besøkte en slektning i Minneapolis som kunne ha vert den Mathilde jeg søker. Hun fortalte at det gjorde så veldig intrykk på henne at denne damen var så veldig pent kledd, nesten på samme måte som om hun skulle ha vert en skuespiller, slik de oppfattet dette. Irene mente at denne turen var i 1936.Det er ikke utenkelig at dette virkelig var Mathilde, for Irene kunne huske at de snakket norsk i sammen og at denne dama som de besøkte snakket så hel anderledes enn det foredrene hennes gjorde. Vel, jeg ser heller ikke bort i fra at det kan være slektninger fra Bergen, for det var jo, stor forskjell på landsmål og pent bergensk. Likevel har jeg ikke slått tanken helt fra meg om at denne dama i Minneapolis kunne virkelig ha vert Mathilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg fant litt mer opplysninger:Ingeborg Malene født 10. mars 1879 g. 22. nov. 1900 m. Lars (L.J.R.) Larson f. 1876 på Rørbakken i Voss prest i en Luthersk kirke. Utvandret som 17 åring i 1892. Lars mistet moren som nyfødt og faren da han var 12 år. En gang mellom 1921 og 1930 flyttet familien til Enchant, Alberta, Canada. Der ble de til en gang før 1950. I 1950 bor familien i Blue River co Wic. Sønnen Marius bor i La Crosse i 1950, mens Alfred bor hjemme.Det var kun Irene datter til Ingeborg og Lars som kunne fortelle fra besøket i Minneapolis. Irene døde for et par år siden og nå er det ingen som er i stand til å kunne gi flere opplysninger. Irene husket ikke noe mer enn det jeg har fått igjen fortalt. Irene trodde at den dama de besøkte het Mathilde, men var ikke sikker på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har følgt et par spor for noen som har hett Mathilde Larsen som har utvandret fra Kristiansand, men de har vert født i 1875. Jeg finner imidlertid en Mathilde Larson f. i april 1874 som bode i nærheten av Chicago i 1900. Hun var da losjerende hos en norsk familie, men om dette er den samme som jeg leter etter er det nok umulig å si. Så jeg har sluppet denne tanken fra meg i og med at jeg ikke kan finne henne som utvandret fra Norge. Vel, alle muligheter må stå åpne, så kanskje hun dukker opp en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette ser ut for meg som om det er to forskjellige personer med navn Mathilde Larsen som har utvandret fra Kristiansand, men kan en av dem ha vert født i 1873?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=KRISTUT&gardpostnr=24428&merk=24428#ovre>LenkeKristiansand 1326 utreise 12. mai 1893 Mathilde Larsen ugift tjenestepige f. 1875 bosted Christiansand reiser til Chicago med Scandia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.