Gå til innhold
Arkivverket

[#64971] Gård på Jessnes


Gjest Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne-Sten Christiansen

Farfar eide en gård på Jessnes ved Hamar en gang i perioden 1906-1912. Han kjøpte den etter at han var hjemvendt frå USA og kalte den Homestead. I 1912 bodde han i Oslo.Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg skal finne svar på følgende: Kva heter gården nå? Når kjøpte han den og når solgte han den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei!Er det Vang? Etter at du har funnet prestegjeld/kommune, kan du prøve disse panteregistrene Lenke De vil være ordnet alfabetisk på gårder.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Lenken viser til Furnes, men det skulle være rett sted. Lettere blir arbeidet om du søker med nytt søk, i menyen til venstre i lenken, Eiendom, Hedmark, Furnes, Jesnes - da kommer du rett på gårdene Jesnes øvre, søndre og nedre - det er mange bruk å søke gjennom. Hvis farfaren din tinglyste kjøpet, vil du finne ham der. Om det ikke er flere gårder med samme navn i regionen, da. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jessnes et gammelt gårdsnavn, men for oss Hamarsinger er Jessnes et større område, og jeg vil faktisk tippe at en norskamerikaner ville funnet seg en tomt nær Jessnes-stranda som strekker seg langs Mjøsa sørover fra Jessnes-gårdene mot Furuberget. Derfor vil det være lurt å se på gårdene Jessnes Lille (Lille-Jessnes) og Viker.Men også den gamle storgården Wetten har en beliggenhet innenfor det området som nå kalles Jessnes.Det finnes relativt mange bruk med til dels fantasifulle navn i området (deriblant Lefstorget), men Homestead har jeg ikke hørt om (Men området har den norske varianten; Heimdal).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Takk for raske svar. Jeg trodde at området lå under Furnes, men siden jeg var litt usikker valgte jeg å ikke nevne det. Etter at jeg la inn innlegget, kom jeg over at jeg kunne søke på panteregistere på digitalarkivet. Der har jeg ikke vært før. Brukte inngangen eiendom og søkte på alle gårdene. Jeg er imidlertid ikke så rutinert med slikt og det er krevende med gammel skrift. Valgte å konsentrere meg om der jeg kunne se at noe var notert innenfor aktuelt tidsrom, men jeg kan fort ha oversett noe. Kan det tenkes at et eiendomskjøp ikke ble tinglyst? Takker for tipset fra Iver Mosvold om aktuelle områder for norskamerikanere. Vil prioritere disse først ved neste økt. Kan nevne at jeg har vært på gården en gang sammen med mine foreldre, men jeg var ganske liten den gangen. Far min bodde der da han var barn, men han er død for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er ikke lett å finne HOMESTEAD er i panteregisteret eller grunnboka innen for det aktuelle tidsrommet, så det kan vel tenkes at bruks-navnet ikke oppnådde å bli formalisert.Jeg har i løpet av helgen snakket med et par eldre Furnessningenger som kan henvise til noen som eventuelt vet noe mer. Men de var meget nysgjerrig på hva denne norsk-amerikaneren het (Christian Christiansen?), og hva slags arbeid han hadde disse årene, og om han (eller hans familie) hadde kontakter i Hamar/Furnes-området før, under eller etter Furnes-oppholdet.Et annet poeng som var hvorvidt eiendommen var en landbrukseiendom, eller kun en bolig. (Det virker som du mener det var en GÅRD i innlegg 1).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Jeg regner ikke med at Homestead ble noe formalisert gårdsnavn. Jeg har lett på mange gårder, men foreløpig ikke funnet noe. Farfaren min het Adolf Syver Christiansen. Han kom til Norge fra Chicago ca. 1907. I 1912 startet han kolonialforretning i Oslo. Mellom disse årstallene drev han gård på Jessnes, men jeg vet ikke om det var et eller flere år. Han hadde under sin tid i USA også vært gårdbruker en periode. Jeg har som sagt vært og sett gården som barn. Jeg har ingen tydelig informasjon om at de hadde kontakter i området, men jeg tror noen venner av far var derfra. I så fall var deres etternavn Vatne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Vurderer å gå gjennom biblioteket her jeg bor og låne bygdebok for Furnes. Det er såvidt jeg har skjønt 4 bind. Kanskje noen vet om jeg kan utelukke noen bind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Det kan godt være at gården egentlig hadde et annet navn og at min farfar bare kalte den 'Hjemstedet'. Jeg har aldri hørt noe annet navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Bygdeboka, bind 1, gir ikke noe svar da den stort sett omtaler kun gårdsfolket på hovedbølene. Derimot nevnes en rekke navn i bind 3 og 4 som handler om styre og stell, næringsliv, foreningsliv, kirke, skole etc…På den aktuelle tiden (1906-1912) var det startet opp næringsvirksomhet i relativt stor stil på Jessnes på grunn av den gjennomgående jernbanelinja.Jessnes Mølle sysselsatte mange. Likeså en møllestenbedrift og et kalkbrenneri (Steens kalkbrenneri) med tilhørende kalkstenbrudd.Arne-Sten: (NB: Dette er faktisk relevant i denne sammenheng). Er navnet ditt Sten i denne sammenheng noe som er plukket opp fra familienavnet Steen ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Var nær ved å låne inn bygdeboka da jeg så Iver Mosvold sitt siste innlegg. Det er altså ikke alle gårder som er nevnt i bygdeboka? Jeg er nesten sikker på at farfar drev gårdsdrift. Mitt navn har nok ingen sammenheng med Steens kalkbrenneri. Jeg vet som nevnt ikke hvor lenge fars familie bodde på denne gården. Det kan se ut til at dette blir ganske vanskelig. Årsaken til at jeg er opptatt av dette er at jeg aldri traff min farfar og prøver å få litt kjøtt på det skjelletet jeg har av informasjon om han. Far min bodde også der, - i lengste fall fra han var 4 til han var ni år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Dersom du kjenner til en begivenhet i familien i den perioden de bodde i Furnes som gjorde at de måtte i kirka, dåp, konfirmasjon e.l. vil du finne de igjen i kirkeboka med bosted. Det er også en mulighet å finne de blandt inn- og utflyttede, men det virker som det er mangelfult ført. Da er antagelig lensmannsarkivet bedre, men det er ikke digitalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Det var neppe noen begivenhet i familien som ble registrert i kirkebøkene i den perioden de bodde der. Har sett gjennom innflyttede og utflyttede i den aktuelle perioden, men fant ikke familien. Det så ut til at det ikke var registrert innflyttede i den aktuelle perioden før 1910. Om jeg venter til 1910 kan jeg vel søke i folketellinga og få et svar på hvor famlien bodde da. Lensmannsarkivet finnes kanskje på mikrofilm på statsarkivet i Hamar, men kanskje har de det også i Oslo der jeg er av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Arne-Sten:Går det an å spørre om din fars fødselsår og navn. (-Og event. søsken av din far). Jeg har en kontakt som har Jessnes-bakgrunn før 1940, og som lurte på dette.Siden din far antakelig bodde på Jessnes som barn (innlegg 14), kan event. skoleprotokoller også si noe.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Ja, til Iver. Far het Ruben Christiansen. Han var født i 1903, så dersom han kom til Jessnes i 1907-1908, så var han bare 4-5 år dengang. Som tidligere nevnt kan det godt være at tida der ble kort. Kanskje rakk han ikke fram til skolealder før de flyttet igjen. Dersom de ble fram til 1912, så må han vel ha gått skole der, men det nevnte han aldri.Nevnte i innlegg 8 at far hadde venner som jeg aner kan ha tilknytning til området. I et gammelt album er det bilder fra Hamar (kirkeruinene) og en gård eller seter. Bildene må ha vært tatt langt seinere. En av disse fars venner som het Arvid Wathne viser på bildet. Har søkt litt på navnet Wathne og finner ikke noen opplagt tilknytning til dette området. Om det likevel skulle være noe der, så het broren til Arvid: Thinco. Han var gift med ei dame som het Ingrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Oppdaget rett etter at jeg skreiv forrige innelegg at Thinco er født i Kristiania. Foreldrene var heller ikke fra dette området. Om det er noen link her, så må det være i forbindelse med ektemake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arne-Sten Christiansen

Som nevnt i innlegg 16, er jeg innstilt på å søke i lensmannsarkiv på inn- og utflyttede en gang jeg er i Oslo Regner med at jeg kan få tilgang til det der selv om det vel er statsarkivet i Hamar som har dette.Har seinere kommet over et bilde som kanskje viser utsikt fra denne gården. Kanskje noen drar kjensel på denne slik at jeg kan konsentrere leting enda mer geografisk.

bilete6232.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det er et fint bilde, men jeg tror ikke det er fra Jesnes. Det er ikke mange holmer i Mjøsa og jeg kjenner ikke til noen slike utenfor Jesnes. Hva er bakgrunnen for at du tror at bildet er fra Jesnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Bakgrunnen for tanken om at bildet er derfra er litt tynn. Da jeg fant det, lette jeg på kart på gule sider og fann ut at det kanskje kunne være mellom Langodden og Kommersvika. Men nå skjønner jeg at det var bomskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arne-Sten Christiansen

Det ble bråstopp på dette temaet som jeg satte i gang for et drøyt år siden. Seinere prøvde jeg å få tilgang til mikrofilm av av regsiter for inn- og utflyttede i lensmannsarkivet. Hadde kontakt pr. e-post med Statsarkivet i Hamar om å det var mulig at jeg kunne få disponere det på Riksarkivet i Oslo, men det gikk ikke.Jeg har innsett at jeg må vente til januar i år og prøve å finne svar i folketellinga fra 1910. I den grad det kan ha lokalhistorisk interesse, skal jeg gjerne videreformidle resultatet av det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Baardseth

Når bildet er gammelt så er jo synsintrykket anderledes i dag. Dette er ikke Jesnes, men det eneste stedet jeg vet om med lignende holmer er i vika nedenfor Ring, mot Mjøsbrua. Om jeg skulle bekrefte eller avkrefte., så måtte jeg jo reise dit for å se. Synes åsene bak er for mørke. Det skulle vel ha vært mere kulturlandskap?? Derfor er jeg rimelig sikker på at min tanke er et bommskudd. Kanskje sitter det noen oppi lia på Ring og kan se ut gjennom vinduet??Hvordan skrives forresten Jesnes? Konas oldefar skrev navnet sitt Jestnæs, noen skriver med dobbel ss og noen med s. Har også sett Gjestnæs. Hva navnet betyr? Det er nok så gammelt at en kan bare gjette Det finnes ingen god forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 24, for sammenligningens skyld legger jeg inn et bilde fra Ring (Fotograf: Normann Kunstforlag), kanskje du slipper å reise dit for å sjå i første omgang:), det er nesten så jeg ikke tør å si det, men det er bare om jeg synes holmen til høyre i Normann-bildet likner litt på neset som stikker ut i bildet i 20, men ser ikke bort fra at det er flere holmer nordover fra høyre billedkant i Normann-bildet?

bilete9217.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.