Gå til innhold
Arkivverket

[#64971] Gård på Jessnes


Gjest Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg vet ikke, men det er vel nesten så en kan ane samme åskammen på andre sida 'ta Mjøsa' i begge bildene? Hva som er 'den rektige sida' skal ikke jeg begi meg ut på å bedømme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Det var interessant med dette bildet. Som nevnt i (22) hadde jeg et litt tynt grunnlag for å tro at det kunne være utsikt fra gården. Dersom bildet er fra Ring som det antydes må det være tatt på et annet sted enn på gården. Jeg er nokså sikker på at den må være et sted mellom Hamar og Brummundal. Jeg har ventet såvidt lenge på å finne svar på dette at jeg like gjerne venter til folketellinga fra 1910 er klar. Det er nokså sikkert at farfar og familien må ha bodd der da. Da må de vel være folketelt også med opplysing om bostedsadresse. Likevel takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå sykler jeg denne veien noen ganger på sommeren, uten å kan huske å ha sett disse holmene.Men hvis du går inn her http://kart.finn.no/, skriver Jessnesstanda (i Ringsaker), trykker på flyfoto, zoomer inn, så kan du detaljert se hele strekningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

I bildet i 25 ligger det også noen holmer der Mjøsa er liksom på det smaleste, her stikker det også ut et nes som ikke er ulikt bildet i 20, vet ikke om noen holmer kan være skjult bak skogen? Og de flatere åsene i bakgrunnen i 25 er kanskje heller ikke ulikt de en ser i bildet i 20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Prøvde for moro kartet til Lars Ove, og saumfor for moro skyld strandsonen nordover, men de eneste holmene jeg kunne se ligger litt nord for Mjøs-brua, men jeg leita sikkert ikke godt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Lurer på om jeg uttrykte meg uklart i 27. Det er gården jeg mener må være mellom Hamar og Brummundal, ikke fotografiet. Jeg er nå redd for at mange legger mye arbeid i noe som jeg har tabbet meg med å knytte til dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå ble jeg litt forvirret.Du skal altså fram til en gård mellom Jessnes og Brummundal, og bildene som er i dette temaet har ikke noe med gården eller spørsmålet ditt å gjøre? Hvorfor bilder av Mjøsa da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 33, det var vel usikkerhet rundt bildet i 20 om det kunne være tatt ved gården, men jeg har en teori om at det er tatt like nord for dagens Mjøsbru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Da snakker vi altså ikke om Jessnes, men Moelv. Og linken i innlegg 28 viser alle holmer i Mjøsa. Det er bare å zoome og navigere nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Til 33: Som du ser av starten på saken, så var det ikke bildet som var utgangspunktet. Det var gården. Jeg tenkte kanskje at bildet kunne være en hjelp da jeg antok at det kunne være utsikten fra gården. Den antakelsen var svak, men jeg prøvde det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Som sagt ser jeg på bildet mitt som et blindspor.Det var et forsøk underveis og burde ikke vært lagt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg forstår vinklingen din Arne-Sten, og et par bilder av Mjøsa fra eller til spiller ingen rolle, og jeg tror nok gården ligger i den aktuelle sonen. Men som du nevner i et innlegg, FT 1910 kan kanskje fortelle mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

til 42, Nei det er ikke vente at du forstår, innlegg 39 la seg ikke inn på forsida som det var tenkt, men ser nå i ettertid at forumet ikke er helt godt i dag, det er vel tekniske problemer? Bare sjå helt bort fra 40 og 41.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ser ut som forumet er oppe igjen og prøver et innlegg. Ettersom farfaren din kjøpte og eide en gård på Jessnes så er det vel 100% sikkert at den gården ligger der, så da gjenstår det bare å finne ut navnet. Og de fine bildene av Mjøsa får vi vel bare ta som litt tilleggs-snadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Som nevnt i 6 har jeg vært på gården som barn. Far ønskte å vise med stedet. Det var da helt ukjente som eide den. Dette skjedde en gang familien var på besøk på Hamar ie ne helt annen anledning. Det var ikke lange turen fra Hamar. Jeg har en slags erindring av hvordan det så ut der, men den er så generell at det ikke kan være til hjelp. Å si 100% at det var Jessnes er å ta litt sterkt i, men det er det navnet som sitter igjen i min hukommelse. Far døde i 1978 så det er svært lenge siden jeg har hørt om dette og det var heller ikke tema så ofte. Da jeg startet dette, tenkte jeg at jeg kunne ha hell med meg at det var lokale folk som hadde en historisk oversikt over et ikke alt for stort område slik at det kunne klaffe at noen visst om dette. Navnet 'Homestead' kan ha vært svært uoffisielt, men jeg tenkte kanskje at et slikt navn likevel kunne etablere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det tyder på at det blir å krype til korset og vente på FT 1910 muligens. Det kan vel tenkes at gården står i Norske Gardsbruk, men det skulle vel vært litt mer kjøtt på beina for å lete den opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ideen til Reidar om å se på en eventuell 1910-telling, har jeg sendt som en forespørsel til Lars Ove Wangensteen.Når det gjelder denne Wathne-familien (18), er det vel meget mulig de kan gi opplysninger. Thinco Wathne (f.19/08 1895) og hans kone Helen (f.17/02 1899) døde i henholdsvis 1982 og 1983. De tilhørte Fagerborg kirkesogn, og er begravet på Vestre gravelund (iflg. gravminneregisteret).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne-Sten Christiansen

Jeg har tenkt at 1910-tellinga blir tilgjengelig i desember. Jeg er redd at Wathnefamilien også er et bomskudd. Jeg vet at far hadde venner med tilknytning til Hamarområdet og tenkte det kunne være i denne familien. I 19 har jeg gjort klart at de ser ut til å være Kristianiafamilie. Om det er noen tilknytning må det evt. være inngifte i familien, men dette blir vanskelig. FT1910 vil gi meg svaret. Det er jeg ganske sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Marit Nyhus

HeiFamilien bor i Kristiania i 1910 LenkeTilbakeflyttet fra Amerika i 1908. Hvis han da eide en gård på Jessnes var det nok for en kort periode på ca. 1 år.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.