Gå til innhold
Arkivverket

[#64974] Kittil Olsen fra Sigdal til Voss?


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Iflg. bygdeboka reiste Ola Kittilsen f. 1777 og kona Helge Tronsdtr. Hiaasen fra Sigdal med hele familien rundt 1830. Det står ingen til om hvor de dro, så vidt jeg har funnet ut.En av sønnene, Kittil Olsen er døpt 27.9.1818 i Sigdal. Jeg finner en Kittil Olsen, bosatt på Voss i 1865 - gift med Karen Ssørine Storksdtr. Disse giftet seg 25.3.1845 i Skoger (side 250) Ungkar og malersvend Kittil Olsen, Sigdal-Drammen. Far er oppført som Ola Kittilsen Ringneseie.Er det noen som vet hvorvidt denne Kittil Olsen bosatt på Vangen i Voss er den samme som han som ble født på Hiaasen. Her har jeg nok kjørt meg litt fast. På forhånd takk. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg finner Kittel Olsen 37 år med hustru Karen Sørine Storksdtr. 38 år og et barn Ottelia Sophie Olsen 12 år, de er innflyttet fra Næs i Hallingdal, til Voss 6/11.1857.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Det er vel sannsynlig at det er den samme, da Kittil Olsen på Voss også er maler.. Men det er bare en antakelse.Finner ikke mer om han annet at konen nevnt på Voss og to av barna emigrerer til USA i 1875. Da er det kommentert at mannen er bortrømt.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk begge to! Jo, jeg er enig i at det kan se ut til å være den samme Kittil. Det er hevet over tvil at det er den samme Kittil som gifter seg i Skoger krk. og han som bor på Vangen i Voss i 65-tell.Han er riktignok oppført med 45 år - altså født 1820, men det er godtagbart. Far til Kittil, Ole Kittilsen står oppført som bosatt Ringneseie. Jeg vil tro det er Ringnes i Krødsherad det rør seg om. Det er heller ikke unaturlig at de flytter til Næs. Farmoren til Kittil,Kari Olsdatter kommer fra Gulsvik i Flå - ikke langt unna det heller. Jeg hadde håpet å finne utflyttingen fra Sigdal rundt 1830, men den finner jeg ikke. Der ville det stå hvor de flyttet til. Men dette var godt jobba dette dere - takk igjen! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.