Gå til innhold
Arkivverket

[#64976] RO; Hans Mathias Hansen DALEN 1877-1940, kafevert i Haugesund.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hans Mathias Hansen Dalen (f. 1877, d. 1940-04 - Haugesund, RO) var gm med farmors kusine, Brita Stangeland (f. 1878-02-02 - Stangeland, Ølen, Fjellberg, HO, d. 1933-09-17 - Haugesund, RO) datter av Torgeir Sjursen Stangeland og Brita Ingebrigtsdatter Dørheim.De hadde ihvertfall disse to barna: Dalen, Hanna (f. 1902-12-13 - Haugesund, RO, d. 1988-03-10 - Haugesund, RO)Dalen, Hans (f. 1905 - Haugesund, RO, d. 1926.08.05 - Haugsund, RO)Når 'tante' Brita dør i 1933 er adr Sørhauggt. 143. Hans Dalen er kafevert. Deres datter, Hanna, drev dessuten en malerforretning.Hvem var Hans Mathias Hansen Dalen? Jeg har en mistanke om at han er født i Skåre. Ved dåpen til Hanna er nemlig Tømmerdal nevnt. Her på Tømmerdal i 1900 er en Hans Mathias Hansen Tømmerdal, men han står det er f i 1875... LenkeNoen som kan hjelpe?Er også interessert i opplysninger om Hans og Britas liv og levned i Haugesund.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er dåpen til den Hans Mathias, så det står nok feil i FT 1900 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15769&idx_id=15769&uid=ny&idx_side=-100>Lenke Permanent bildelenke: LenkeMen er han identisk med Hans Dalen i Haugesund?Lenken til 1900-tellingen førte ikke helt til målet, prøver igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja takk til dere begge. Da var antagelsen min korrekt.Da spørs det om noen kjenner til Hans og Britas virke i Haugesund. Jeg har en tante igjen på min fars side, og hun snakket jeg med på telefonen denne uken. Hun fortalte at de var handelsfolk i Haugesund og at Hanna hadde overtatt etter foreldrene. Hanna var da min fars tremenning.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hans Mathias Dalen f.1877 er sønn av Hans Johan Nilsson f.1843 på Vespestad, Bømlo, død 1902 Tømmerdalen, Skåre og Marta Lisbet Johannesdtr. f.1838 Tømmerdalen, Skåre og død 1914 Tømmerdalen. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Johan Arthur også.Har du noe peiling på denne familiens virke i Haugesund? Det skal ha vært kafe men også en malerforretning.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg dåpen til Hans og Britas øvrige barn. Det nærmer seg vår tid, så jeg tror jeg avslutter her.Takk for god hjelp. Evt flere opplysninger sendes affi alfakrøll online dot noMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Førre

Dals (eller Dalens kafe) var en treffsted særlig for folk fra distriktet som var på bytur i Haugesund, i alle fall til ut i 1960-årene. Også vi ungdommene som f.eks. var på kinobesøk, stakk innom for å ta et smørbrød og en kopp kaffe. I siste utgave av Ætt og Heim (2008)(Lokalhistorisk årbok for Rogaland) gir Sigmund Kveinen et lite tidsbilde fra kafeen i 1940-årene (s. 150).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Førre

Dals (eller Dalens kafe) var en treffsted særlig for folk fra distriktet som var på bytur i Haugesund, i alle fall til ut i 1960-årene. Også vi ungdommene som f.eks. var på kinobesøk, stakk innom for å ta et smørbrød og en kopp kaffe. I siste utgave av Ætt og Heim (2008)(Lokalhistorisk årbok for Rogaland) gir Sigmund Kveinen et lite tidsbilde fra kafeen i 1940-årene (s. 150).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Førre

Dals (eller Dalens kafe) var en treffsted særlig for folk fra distriktet som var på bytur i Haugesund, i alle fall til ut i 1960-årene. Også vi ungdommene som f.eks. var på kinobesøk, stakk innom for å ta et smørbrød og en kopp kaffe. I siste utgave av Ætt og Heim (2008)(Lokalhistorisk årbok for Rogaland) gir Sigmund Kveinen et lite tidsbilde fra kafeen i 1940-årene (s. 150).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det var en kafe i Haugesund som het Dalens kafe og lå ved siden av det gamle meieriet i Sørhauggt 143. Den var i drift til slutten av 60 tallet. Skal se om jeg kan finne bilder av den. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har spurt mannen min om han husker dette stedet fra Haugesund. Dessverre husket han ikke kafeen, men han var ofte med sin onkel Sverre, for å levere melk til meieriet der. ( Med hest og vogn fra Storstein gård)Litt artig å høre om dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

DALENS MALERVAREFORRRETNING, Malervarer, Sørhaugt. 143 Tlf. 3010, ble startet 1937 med Bjarne Dalen som innehaver. Dette fant jeg i en bok om forretninger i ' H A U G E S U N D B Y 'Ellers står der: Forretningen ligger i byens beste trafikkåre, og har således en god kundekrets fra distriktet og byen. Ved siden av forretningen driver Dalen håndverksdrift og har således i disse år opparbeidet en bra kundekrets. Der sto ingeting om Dalens kaffe, men jeg husker den godt. Der var også en forretning som het Dalens barneutstyr, Mener de var i slekt.Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dett var jo kjempebra. Takk til dere alle og takk til Johan Arthur som har sendt meg et elder foto av Sørhaugsgt 143.Her er et foto fra i dag:

bilete6025.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg fant ham ikke, men ok.Anne Marta Stangeland (f. 1873-05-24 - Stangeland, Ølen, Fjellberg, HO, d. 1948-12 - Haugesund, RO), søster til fru Brita Dalen, skal ha vært kafebstyrer i Haugesund. Hun var ugift. Er det noen som kjenner til dette?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har nå hatt kontakt med Hans Dalen i Haugesund, men han er ikke etterkommer etter de som drev Dalens kafe. Hans slekt var innflyttere fra Vest-Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.