Gå til innhold
Arkivverket

[#64977] Orkdal: Amund og Guru Amundsdtr Andøl


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Dette er en tråd som tar utgangspunkt i tema 64649. Videre fra dette og hjelpen fra John Tore har jeg funnet i Geitastrandboka, s. 45, at Berit Arntsdtr Meland ble g. 1716 m. Sjurd Amundsson Andøl. De flyttet til Ustad i Orkdal. I Orkdalsboka, bind 4 s. 364, står den samme Sjurd/Siver Amundsson Ustad ført opp ved sin mors skifte i 1733. Hun het Guru Amundsdtr (i Orkdalsboka) og Andersdtr i skiftet - [url="http://www.astavne.net/Rennebu/p19681.htm>http://www.astavne.net/Rennebu/p19681.htm. Hvis denne Sivert Ustad (Lenke) er den rette karen er han altså født ca 1684, basert på at han er 58 år i 1742.I dette skiftet står det at Guru har følgende barn, alle med patronym Amund: Amund By, Siver Ustad, Olle Blåsmo, Kari (g.m. Knut Johnson Rødklev), Brønild (g.m. Fredrik Jonson Gjølmeslien) og Anna (g.m. Olle Sætergården). Ved det samme skiftet er hennes mann oppført som Jon Eriksson Andøl. Hvis patronymet Amund er rett for alle disse barna er altså ikke Jon faren deres, og Guru må ha vært gift før.Når jeg kikker i kirkebøkene for Orkdal etter en Amund som er gift, død eller far i denne tiden blir jeg ikke så mye klokere... Jeg finner riktignok Anne og Brønild sine fødsler på begynnelsen av 1700-tallet, men ingen av de andre barna. Kanskje har denne huslyden bodd i et annet sogn tidligere? Jeg finner Guri sin død i 1733, hvor hun står oppført som 67 år (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Alder på Siver oppgitt i 1742 er nok noe unøyaktig. Vi finner Amund Henriksen på Andøl i 1701,- med de tre sønnene nevnt i skiftet. LenkeMvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei,beklager at det står feil navn i selve skifte teksten, det skal være amundsdatter som man kan se på bildet, skal få det rettet ved neste oppdatering.Sjekket skiftedesignasjonene for Orkdal og fant da dette:Lr4 side 50-51Anno 1713Ørchedals Tinglaugdend 16. Junj blef holden arfveskifte paa andahl, eftter sl. Amund HendrichsenArv til deling: 29-2-0Arvinger:Amund Amundsen, Siver Amundsen, Olle Amundsen, Beret Amundsdatter, Karj Amundsdatter, Brønild Amundsdatter, Anne Amundsdatter, alle umyndige og hiemme paa gaarden hos moderen Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Takk for fine bidrag alle tre! Jeg må nok orientere meg bedre om hvilke kilder som er digitalisert. Jeg visste f.eks ikke at 1701-telling for Orkdal lå her :-)Dette viser vel at det er viss forvirring ute og går her ang Guru sitt Patronym...? Skal det være Amundsdtr som det står i skiftet eller Olsdtr som det står i kirkeboka og ved det som jo må være Guru og Jon sin trolovelse i 1714. Det passer jo bra med an Amund døde 1713.Jeg vil vel si at Olsdatter virker mer troverdig siden det er gjengitt to steder, og i mer primære kilder. Det kan vel ikke være snakk om to forskjellige Guru-er her...?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Kan det tenkes at denne Kari/Karen (Lenke) er datteren til Amund Hendriksson? I så fall bodde de på Sundli i 1698, eller er dette en annen Amund og Kari/Karen?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.