Gå til innhold
Arkivverket

[#64993] Feltskjær-kilder


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Iflg. Ing. D. Krohn Holm i 'Slekten Grundt gjennom 300 år', 1937, skulle Jacob Andersen Gront/Grundt være oppgitt å være feltskjær ved Opplandske regiment i 1683 og 1691, videre skulle han være fra Haderslev. Kilde oppgis ikke.Det finnes ingen rulle på denne tiden hvor Jacob Gront er nevnt. Vet noen hvilke(n) kilde® Krohn Holm har brukt, eller har noen idé om hvilke(n) kilde®det kan dreie seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da jeg pga. flytting ikke har mitt 'vanlige materiell' tilgjengelig, er dette kanskje et dumt spørsmål; er Jacob Andersen Grundt slektning av den samtidige Hans Grundt hvis sønn Otto også bodde på Toten i slekt. (Otto er omtalt i NST XXXI, men den artikkelen har en del feil - også om Otto - så den lar jeg ligge).Jacob Grundt (ikke Jacob Andersen Grundt) er nevnt i Ovenstad (som regimentsfeltskjær 1.1.1679 ved Opl.nat.inf.regt., avgikk 31.12.1686 - det er alt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Svein, har du undersøkt om det finnes skattelister av militære ? 1683 og 1691 passer overens med koppskattemanntall. Er det ikke skattemanntall for militære, så forsøk disse skattemanntallene i fogderegnskapene (med da blir det muligens flere fogderier å søke gjennom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

4) Takk for tipset. Egne militære skattelister har jeg ikke sjekket. I hvilken kildeserie ligger de? Fogderegnskapene mener jeg at jeg har sjekket (for flere år siden).3)Takk for opplysningene fra Ovenstad!Noen samtidig Hans Grundt tror jeg vel ikke eksisterte? Derimot var en av Jacob Grundts døtre Mette Sofie Jacobsdatter (ca. 1681-1734) gift med klokker Otto Hansen Vangen (ca. 1679-1762). Etterkommerne deres kalte seg Grundt, og det er disse som Krohn Holm omtaler i sin bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er forresten overensstemmende med presisjonsnivået i Krohn Holms bok at Jacob Gront skulle omtales som feltskjær i 1691, når Ovenstad har ham avgått i 1686...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Takk for oppklaringen, jeg stusset da klokkeren brukte første kones slektsnavn (Otto Hansen Grundt) flere ganger, bl.a. ved 2. ekteskap Anne Marie Hansdatter Scnell 11.03.1735. Helt vanlig kan dette mildt sagt vanskelig kalles (hva barn gjorde er en helt annen sak).For ordens skyld, hvilken kilde setter to streker under svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Mette Sofie Jacobsdatter Gronts/Grundts vielse og dåp av hennes og Otto klokkers barn er innført i kirkebøkene for Toten. Jeg mener også å ha sett Otto klokkers far Hans Vangen i kirkebøkene, alternativt i et skifte. Han kalles ikke Gront.Både Mette Sofie og søsteren Margrethe Jacobsdatter Gront er også nevnt flere ganger som faddere. Jeg mener, men har ikke tenkt å begrunne det nærmere her og nå, at også Margrethe hadde etterkommere, til tross for at Krohn Holm skriver at hun døde ugift på Toten. Margrethe kalte seg imidlertid ikke Gront etter at hun giftet seg, og heller ikke hennes barn.Jacob Gronts kone Sofie Andersdatter nevnes også i kildene, bl.a. flere ganger i kirkeboka (Hun døde i 1707).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Rettelse: Jeg har IKKE funnet vielsen til Mette Sofie Gront og Otto klokker, men kan ikke huske å ha sett at Otto kalte seg Gront så lenge Mette Sofie levde, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.