Gå til innhold
Arkivverket

[#65010] Gjertrud Larsdatter, Stokka


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Ifølge FamilySearch, Vital Records Index, døptes Lars Eliassen på Stokkas datter Gjertrud den 6. juli 1732. Den eneste Gjertrud som jeg kan finne i kirkeboken synes å være datter av Nils Arntsen på Skei.«Døbt _ Niels Arents: Schei hans datter N: Gjertrud faddere: Albert Angel Studios: Alstahoug Peter Dass Alstahoug Mademois: Lussia Margrethe Angel Lussia Olsd: Tióttóen Berit Gyth Helleswigen»[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16570&idx_id=16570&uid=ny&idx_side=-108>LenkeLike nedenfor ser man at Lars Eliassens kone innledes. Nils Arntsens kone likeså.Lars Eliassen og konen, som var Eli Olsdatter, hadde inngått ekteskap tidligere det samme år. Nils Arntsen og konen likeså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Hva angår Lars Eliassens opphav, så har jeg kartlagt mannslinjen tilbake til omlag år 1600:1.) Lars Eliassen var f. om. 1697, skifte i 1745.2.) Elias Hansen var født om. 1653, skifte i 1739, oppsitter på Stokka. Han var gift med Gjertrud Larsdatter, skifte i 1725. (Bemerk hennes navn.)3.) Hans Olsen, f. om. 1599, oppsitter på Stokka.Benyttelsen av det tynne kildegrunnlag som finnes for tidsrommet 1600-1700 skaper alltid en viss usikkerhet, men navnene Lars Eliassen og Elias Hansen, samt gårdsnavnet Stokka som de begge knyttes til, hever funnene over rimelig tvil.Spørsmålet blir da, hvis man kommer frem til at Nils Arntsens pikebarn Gjertrud i virkeligheten var datter av Lars, hvem Eli Olsdatter og Gjertrud Larsdatter d.e. var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Dåpsinnførselen er dermed i kirkeboken for Stamnes, mens innførslene for trolovelsen, ekteskapsinngåelsen og når konen innledes er i kirkeboken for Alstahaug. Det forklarer det hele.Takk for hjelpen. Hvis du fremdeles ikke har gransket på Gjertrud Larsdatters aner gjennom moren og farmoren, så sender jeg det over når eller hvis jeg skulle finne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Gjertrud Larsdatter er foreløbig ikke min ane(formor), men jeg tar likevel gjerne imot det du måtte finne om hennes aner. Forsker jo stadig for andre, og heller ikke riktig alle mine er utforsket, så det kan komme til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.