Gå til innhold
Arkivverket

[#65013] 'Rare' yrkestitler.


Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Lauritzen

Når man driver og blar i disse gamle protokollsidene, må man jo undre seg litt over alle de underlige yrkestitler som folk hadde for endel decennier siden, og som nå for lengst er ute or soga. Da jeg forleden bladde meg gjennom fødselssidene fra Rikshospitalet 1910 - 11, noterte jeg for moro skyld endel av de mest 'ekstreme', og presenterer disse her: Etikettpaasætterske, Jærnhøvler, Kopierske, Smørbrødjomfru, Maanedspike, Brustapper, Mascuce (?), Kvægholder, Badetjener, Billettrykker, Postledsager, Lokomotivpudser, Forgylder, Posearbeider, Possementmaker, Kjødsjauer, Kjødbærerske, Kolorererske, Paalæggerske, Buelampevogter, Korkeskjærer, Opslager, Børstebinderske, Sæpekemiker, Sølvpolererske, Lygtetænder. Dessuten var det flere som titulerte seg som 'farmer', det lød kanskje litt finere enn gårdbruker ? Flere 'rare' yrkestitler ønskes !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Ja, ikke vet jeg. Men det står faktisk så (fødsel nr 989/1910 Rikshospitalet.) Når det gjelder possementmaker, så er det en som jobber med å framstille possementer, som er border, frynser. Kanskje det er her uttrykket 'frynsegoder' har oppstått ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Ja, ikke vet jeg. Men det står faktisk så (fødsel nr 989/1910 Rikshospitalet.) Når det gjelder possementmaker, så er det en som jobber med å framstille possementer, som er border, frynser. Kanskje det er her uttrykket 'frynsegoder' har oppstått ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Ja, jeg har også vært inne på tanken at det er ment 'masseuse', men håndskriften er veldig tydelig og klar her. (Jeg oppga dessverre feil årstall: det skal være fødsel nr 989 i året 1909, Rikshospitalet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(1) Du finn mange 'rare' yrkestitlar om du ser i jobbannonser i dag, t.d. på www.finn.no/jobb .Dei fleste av dei 'ekstreme' du listar opp, fortel berre kva dei faktisk gjer. Nokre av dei finst vel framleis - anten her i landet, kanskje med ny stillingstittel, eller i eit fattigare land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg leste ett eller annet sted om en som var stykjunker, og jeg tror det har noe med militæret å gjøre. I 1790 var Trond Jonsen Skjesol i Åsen(bror av en formor i Frostens prestegjeld) i 1790 grenader, og det var det samme som en yrkessoldat som var trenet til å kaste granater. Min forfar Tore Arntsen Berg fra Frosta var dragon da han ble gift i 1790, og det var vel også en tittel innen militæret. Det hadde noe med hester og ridende militær å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Også på gravstener kan man påtreffe pussige titler, som den svært aldersstegne 'faregutt' jeg så en gang. Hva gjorde en faregutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg mener at alle disse stillingsbetegnelsene var et uttrykk for yrkesstolthet, og kanskje var overpakkemesteren ikke så lite ærgjerrig. Andre vil kanskje innvende at det var rent jåleri, slik som mange av dagens titler:«Marve Fleksnes likte ikke å ha tittelen sjauer, og presenterte seg dermed som lagerkonsulent og lageringeniør. De siste årene har også mange andre yrkesgrupper fått nye, og mer spennende titler. Hvorfor være vaskehjelp når du kan være linoleumsterapeut.»http://www.dn.no/forsiden/article341357.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg vet ikke, men har inntrykk av at det i de senere år har blomstret opp en ny tittelgruppe, som seniorinspektør, seniorforsker og senior-ditten og -datten, og må nesten spørre, hva gjorde disse seniorene før de rykket opp i titler? Hørte aldri slike titler før. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Jeg ser ikke helt det 'rare' ved alle eksemplene som dras fram. Titlene beskriver jo bare hva de faktisk gjorde i de fleste tilfeller. Guldlistearbeidere fantes det for eksempel mange av i Drammen til langt ut på 1970-tallet. De laget lister til bilde- og malerirammer, av og til med ekte (blad)gull på. Rødskog Brug & Guldlistefabrikk var den siste som var i drift. Tidligere fantes også Drammen Guldlistefabrikk.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Legg merke til at ordet 'rare' står i anførselstegn. Kanskje jeg heller burde ha skrevet sjeldne eller utdødde yrkestitler. Det viktigste var jo at en hadde en jobb å gå til. Da var det verre med en Th. A. Gundersen (født 1880), som vi finner i FT 1900, Kristiania. Under rubrikken Yrke her, står det 'Unyttig'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Mange av titlene blir vel også bare 'rare' sett i dagens lys? Som for eksempel Hans Paulssen og Jan Pettersen her i Hedrum i 1801 som er 'kuule dræng'. Jeg ser dem for meg med sæggebukse og caps'en bak frem :-) Er vel ikke mange av dagens kuule gutter som hadde syntes det var særlig kult å spa kull...K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Ad (2): Med 'mascuce' kan være ment 'masceuce' (men vel egentlig 'masceuse'), altså 'maskøse' - en som lager eller legger masker, f.eks. på teatret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.