Gå til innhold
Arkivverket

[#65015] Eric Dombacken: Oppslag i bygdebok for Dovre.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Eric Dombackens tvillinger Eric og Peder ble døpt i Dovre 10 p Trin 1751 (aller nederst på høyre side):LenkeHvem var denne mannen? Navn på kone? Jeg er videre interessert i hva som eventuelt står om disse to tvillingsønnene.Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Uten at jeg vet det sikkert så må det være en forløper til navnet Dombås eller Domaas? Sikkert en sprø tanke! Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tenkte Dombakken kunne være en husmannsplass under Dombås. En Knud Dombaas er fadder, videre Eric Lie og Ragnild Lie pluss et par fra Graaberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Av databasen Døde i Lesja ser jeg en Erik Eriksen Dombakken døde i 1744, født samme år. Her er kanskje dåpen til denne Erik, uægte Eric øverst på siden til høyre: LenkeFaren er Erich Erichsen ? af Foldalen og mora er Anne Persd. Dambakken eller Dombakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er nok en plass under Dombås, 'Dombbakken' er nevnt i registeret (vet ikke om det er den samme) i Dovreboka I, under 7/18 Haughjelldalen og Grossen nedre, men 'augan' er i veien så jeg finner det ikke att inne i boka, men det ser ut som det har vært en husmannsplass under Tofte, hvis det er det samme da? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Familien står kortfattet omtalt under Dombbakken 9/18, side 230 i bygdabok for Dovre, bind 1.'9/18-2b (ca. 1734-1759)Anne Pedersdotter, ?-?, g. (?) m. Erik Eriksson, ?-?, frå Hjelle i Folldalen.Barn: 1) Erik 1744 - d.s.å. 2) Erik 1751 - tv, 3) Peder 1751 - tv.Noko meir om denne familien er ikkje funne, dei flytta nok ut.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvilken gård skulle Hjelle i Folldalen være? Jeg finner den ikke i registret i Folldalsboka. Kanskje det er Hjelle i Dovre som menes. Han bodde på Hjelle da den eldste sønnen Erik ble døpt i 1744, men var fra Folldalen? Jeg er ikke lokalkjent nok til å vurdere dette.Dette er en spor jeg følger som starter i Folldalen, så det er i høyeste grad interessant at Erik E. var derfra.Takk til dere begge for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Utfra innlegg 7 ser det ut til at denne familien er nevnt under Folldal nedre (Dernere) (139-12) i Øvre Folldal.Det står blant annet:Eirik Eiriksson, f.1721, d.1759 g.1 med ukjent kone. Barn: 1. Eirik f.1751 kanskje samme mannen som kalles Lien (110-1) og Peder, f.1752, til Lohn (130-6).Eirik 2g.23.10.1763 m/enke Marit Iversd. (130-1) Lohn, f.1703, d.1783.Eiriks aner kan spores bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til innlegg 12:Det var nettopp der mitt utgangspunkt var. Jeg sitter og gjennomgår min datters farsslekt i Folldal ut fra bygdeboka og kirkebøker. Jeg fant verken Peder eller Erik døpt med far Erik Eriksen Dalen. Det eneste jeg fant i kirkeboka i perioden 1749-54, var dette tvillingparet i 1751 med far Erik Dombacken.Peder Eriksen knyttes ikke til Dalen ved trolovelse eller vielse. Trolovelse: Peder Eriksen grubearbeider og Ragnhild Olsdatter Lonen. Vielse: Peder Eriksen og Ragnild Olsdatter Lonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Bygdeboka sier det er kanskje den samme Erik Eriksen gevorben soldat som fikk en uekte sønn Ole med Sigrid Guttormsdatter Eide (145-1). Peder Lonen står som fadder ved guttens dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Beklager, det var Jan Erik jeg mente i 19, oppdaga feilen da jeg trykte på legg innlegget på plass men vart litt for sein til å kalle den tilbake. Den var allerede reist da jeg skulle rette innlegget, og det vart da 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Reidar, når jeg ser nøyere etter, så er du nærmere i slekt med Eirik Eiriksson enn meg, ettersom du stammer fra Eiriks søster, Anne, 1712-1767, hun som kom til Sørigard (Sygard) (139-24).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Akkurat Jan Erik, jeg stikker av til den greina som går til Synnafor (139-26) som de sa før, men hvor blir du att? Dette var litt artig Jan Erik, men spørs hva Astrid sier nå når vi blander oss inn i hennes tema, mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.