Gå til innhold
Arkivverket

[#65017] Velfjordinger i Amerika


Gjest Rune Frydenlund Rostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Jeg fikk i sommer tak i et gammelt bilde fra Velfjord i Brønnøy (tatt sommeren 1912) der det er avbildet fem damer. Alle var navngitt på bildets bakside, men det som var litt synn var at det var bare 'Kallenavn' . Jeg har klart å spore opp hvem fire av damene er (hva deres virkelige navn var), men det er en dame som gjenstår. Hun var kalt for 'Kola'. Damen ser ut til å være et sted mellom 50 og 60 år gammel på bildet. Jeg tror jeg har forhørt meg med de aller fleste av de eldste gjenlevende personene i og fra Velfjord, men ingen kjenner til navnet. Jeg forstår jo selvfølgelig det at dette kallenavnet ikke er nok til å finne ut hvem hun er om ikke noen husker henne eller å ha hørt om henne, men det har seg slik at samme plassen jeg fant bildet av de fem damene fant jeg et annet bilde av tre damer (i hver sin generasjon), hvor den yngste damen har en datter på bare noen få år på fanget (altså et bilde med fire generasjoner). Bak dette bildet sto det skrevet 'Gammel Ella Johnsen, Kola, Less (=lille) Ella og hennes datter'. Bildet ser ut til å være tatt i Amerika og jeg hadde håpet at noen kan forsøke å finne ut noe ut ifra navnene? Spesielt navnet 'Ella Johnsen' vil kanskje være noe å bruke i et søk. Jeg vil tro at det er de to eldste damene på bildet som er utvandrere fra Velfjord, og at bildet av de fem damene er tatt i forbindelse med et besøk (av 'Kola') hjemme i gamlelandet. Hvis noen finner 'Gammel Ella's' familie i ei folketelling i Amerika vil det kanskje være mulig å finne navnene til hennes døtre, og utifra det se om noen av de var reisende i Norge i rundt 1912(?).Håper noen kan hjelpe meg, og at dette ikke er en umulig oppgave.På forhånd takk, Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Prøv å undersøke omkring denne familien Lenke Bestemor Ellen var gift med Johan Johnsen, de har datteren Karen (kan det ha blitt til kallenavn Kola?)som igjen har en datter Ella. Hva om familien emigrerte og tok gamlemor med seg? Var firegenerasjonsbildet også tatt i 1912?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Åse!Tusen takk for innspillet ditt. Dette tror jeg absolut kan være de jeg er på jakt etter. Jeg vet ikke når firegenerasjonsbildet er tatt, men det ser ut til å være tatt litt etter bildet fra 1912. Muligens i rundt 1915(?).Jeg skal undersøke litt mere rundt denne familien i kirkebøkene, så får vi se. Er det noen som kan finne igjen disse navnene i passasjerlister fra en Amerikabåt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Jeg finner alle barna til Ole og Karen både døpt og konfirmert i Velfjord. Den yngste datteren Ella i 1913. Det betyr jo også at Karen ('Kola') bodde i Velfjord når bildet av hun og de fire andre damene ble tatt.Men der stopper også alle spor etter familien. Jeg kan ikke finne dem i utvandrerlistene for Velfjord i de følgende år, så hva som skjedde med dem etterpå er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Elen var Elen Randine Olsdtr. f. 1816 Saterbakken Velf. Hun ble gift 1843 Velf. og døde 1905 paa Naven hvis dette kan vaere hjelpsom. Karen Marie Naven f. 1854 d. 1936 Naven som enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Da var det altså ikke riktig familie ettersom den gamle Ella Johnsen måtte ha vært i live rundt 1915. Men å utelukke personer er også nyttig!Jeg har et hefte av Kjell Erik Skaaren - 'Utvandrere fra Brønnø 1867 - 1925'. Fant ingen Ella/Ellen eller Kola/Nicola/Nikoline blant utvandrere fra Velfjord. Står det kanskje noe i Velfjord bygdebok? Dessverre har jeg den ikke, så jeg kan ikke lete der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her har vi vel familien i 1865-tellingen på gården Næven i Vestre Nøstvik sogn, Brønø pr.gj.:Lenke F.namn E.namn Fam. st. Yrke Sivst. Alder Kjønn FødestadJohan M Johnss. Husf. Grdb. og Leilænding g 47Elen R Olsd. hans Kone g 50Petter T Johans. Søn hjælper Forældrene ug 24Jens M Johanss. Søn hjælper Forældrene ug 19Hans J Johans. Søn hjælper Forældrene ug 15Karen M O. Johansd. Datter ug 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og her på samme sted i 1900-tellingen. Gamle Elen er blitt til 'føderaadsmand' og med feil alder.F.namn E.namn Kj. Busett Famst Sivst Yrke Fødd FødestadOle Olsen m b Hf g Gaardbruger og fisker S 1856 Gudbrandsdalen KrsKaren Johansdatter k b Hm g Gaardmandskone 1854Konrad Olsen m b S ug Arbeider ved gaardsbrug 1880Ingvald Olsen m b S ug Fisker og arbeider ved gaardsbr. 1883Amanda Olsdatter k b D ug Datter 1885Tomas Olsen m b S ug Søn 1889Ragna Olsdatter k b D ug Datter 1895Ella Olsdatter k b D ug Datter 1898Ellen Olsdatter k b FL e Føderaadsmand!! 1812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dette er det 'løgnaste' eg har vore med på!!Eg har berre lest det som Kurt har skrive, og eg er brennsikker på at eg sit med løysinga!!For del år sidan (kanskje 5-6) fann eg eit spørsmål inne på ei nettside, frå ei dame som bur i Victoria, Canada.Ho trengde hjelp med noko slektsgreier, om det var til seg eller andre hugsar eg ikkje.Iallfall hjalp eg henne med det ho spurde etter.Så har me ikkje vore i kontakt heilt til no for 2-3 veker sidan.Ho lurar på om eg kan hjelpa henne med å finna ut av noko som ho ikkje klarar å løysa.Her kan du lesa kva som står i e-posten eg fekk frå henne: 'I 1900 folketelling står det noen som er født i Florø. Hvilke kirkebøker skal jeg søke i for å finne disse folkene. Jeg hjelper en dame her i byen, bestefaren hennes kom fra Norge. Jeg fant han i Ellis Island i 1904 alder 16 det vil si at han var født i 1888. Han giftet seg i her i 1912 og sa at han var 25 år gammel.Da er vi i 1887.På et Identifikasjons kort sier han at fødselsdagen er 29 desember 1885.Men på dødsattesten står det 1883. Jeg tror ikke denne mannen visste når han var født. Her i landet kalte han seg for William Conrad Johnson, eller Willy Johnson. Han kom inn til Ney York under navnet Konrad Johnsen. Hans far og mor og søsken bruker Johnsen, 1900 folketellingen fra 1280 Aarstad, Ingemar og Ella. Nikola kan det bli forkortet til Cala eller Kala, det er et postkort skrevet til Kjære bror og underskrift Cala. Jeg er blitt helt borte i nummer og navn!!!'Dette var altså det ho skreiv, eg fann raskt dåpsinnføringa til denne karen.Men ho var også interessert i denne Kola/Kala, eg fann også henne født i Trondheim. Mora heitte Ella Berntine, og Nikola fekk ei dotter ved namn Ella Margrethe.Her er eit tema som eg starta på jakt etter etterkomarane til Ella/Nikola: LenkeDette _må_ no vera same folka som du har bilete av?Ella Bertine gifta seg i Trondheim med ein Ingmar Johnsen frå Kvinnherad, ho vart forøvrig f. i Velfjorden, men flytta til Trondheim saman med mor si før ho vart konfirmert).NB:Eg har funne alt som folka i Canada ville vita, men vil senda ein e-post til Canada om dette. Det skulle nesten vore i 'aviso' :-))Dette er altså ikkje eit spørsmål om hjelp!! Måtte berre fortelja kor rart ting kan vara av og til :-)))Venleg helsing Mariann. PS.dersom dette var vanskeleg å forstå, kan eg gjerne forklara meir :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Veldig artig Mariann, du kunne jo spørre din kanadiske dame og hvorfor hun tok opp dette akkurat nå :) Jeg har hatt mange turer med 'Kommandøren' dog ikke med den som var i drift i året 1900.Her er familien du refererer til:Aarstad sokn, Svanevik gård (Maskinist Johnsens hus.)Fnamn Enamn Kj Busett M.bels bustad Famst. Sivst. Yrke Fødd år FødestadIngemar Johnsen m f Paa dampsk. 'Kommandøren' paa reise Bergen - Nordfjord Hf g Maskinist paa dampskib 1857 Kvinnherred SBElla Johnsen (f.Bertelsen) k b Hm g 1852 Trondhjem STNikola Johnsen k b D ug (Tjenestejente.) 1879 Florø NBValdemar Johnsen m b S ug 1886 Florø NB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

He, he, ja dette var ein nesten utrulig historie :-)))Arne: Nei, eg trur ikkje det var den Konrad ho fann, men ho er iallfall sikker på at det er rett, det som eg har funne. Bl.a. så er han f. iflg.krk.boka på den datoen som står referert i e-posten frå Canada.Knut: Ja, eg har som sagt funne det som ho dama frå Canada ville ha, og brukte som utgongspunkt denne FT`s registreringa.Har som sagt alle opplysningar :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Takk for alle innspill, men jeg tror nok ikke disse folkene Mariann snakker om er de samme som familien i Navan i Velfjorden, som jeg er ute etter. Selv om det var mange artige sammentreff. Nedtegningene av familien i Navan (eller 'Næven' som det sto i tellinga) som Kurt henviste til er den familien jeg er ute etter å finne ut mer av. Som sagt vet jeg ikke hva som skjedde med dem etter 1913, da den yngste datteren på gården (Ella Mathilde) ble konfirmert.Det eneste jeg har funnet om noen i familien etter det er at Ragna (Karens nest yngste datter) får tre barn i Velfjord med en ved navn Konrad Johansen, bosatt i Halsen. Barna er imidlertid født i 1919, 1922, 1924. 'Gamlingan' (Karen og moren...osv) greier jeg ikke å finne noe om.-Jeg har en mistanke om at de har dratt til Amerika, men jeg vet ingenting sikkert.Håper noen greier å finne ut noe mer om dem. Det ville jeg sette umåtelig stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

He, he, synst det var så mange likhetstrekk at det berre _måtte_ vera same familien :-))Men så var det altså feil.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei alle sammen!Så på fødselsåret til gamle Elen Olsdatter i Navan, og tenkte at det var rart at hun skulle leve 'så fryktelig lenge'. Så jeg slo opp i kirkeboka før døde og begravede i Velfjord i 1905 og fant henne overranskende påførste siden. Der sto det 'død den 6/4-1905 - Kaarenke Elen Randine Olsen - f.1812 - Fødested: Sæterbakken - Bopel: Næven - død av aldersomssvagh.'.-Så der ble jeg plutselig veldig i tvil om hele greia; med bildet og det som var skrevet på baksiden av det. Bilde må jo i så fall ha vært tatt før 1905, og da kan det jo ikke være Karens yngste datter Ella og hennes datter som er på firegenerasjonsbildet. Jeg begynner å mistenke personen som har skrevet navnene på baksiden av bildet for å bare ha gjettet på navnene, eller så har jeg rotet meg inn på et villspor og havnet på feil familie. Jag kan i alle fall ikke finne noen annen familie som passer på bra til teksten bak bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Du må se bort fra familien på Navan, Gamle Ella Johnsen på den gården har ikke levd så lenge at hun kunne oppleve å bli oldemor til unge Ellas datter. Derimot har jeg stor tro på familien som Mariann har funnet. Gamle Ella Johnsen f.Bertilsen i Brønnøy/Velfjord, med datter Nikola, og datterdatter Ella. Det passer så veldig godt! Du sier bildene ble funnet i eller var fra Velfjord. Firegenerasjonsbildet kunne kanskje være tatt i Trondheim og ikke i Amerika? Og siden gamle Ella Johnsen var født i Velfjord, kunne det vel være sendt til slektninger der. Bildet av de fire damene med kallenavn kan vel også være fra et besøk Nikola og mora gjorde til morsslekta i Velfjord. Det er for mange likheter til å bli utelukket. Sannelig er det mange tilfeldige sammentreff ute og går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Elle Berntine Bertilsdtr. ble født 26/6 1857, dtr. av innerst Bertil Johansen og Johanne Johansdtr. Sorlie Velfjord. Hun var med mora i Brønnøy i 1865 og konf. Domkirken Trondheim i 1872. Elle ble gift 26/11 1881 i Domkirken med Ingemar Johnsen, maskinist fra Aasen Kvinnherred, sønn av John Olsen Aasen. Elle var enke i Trondheim i 1925 med etternavnet Johnsen. Kan du skanne i bildet aa sende til margaretmiller4@charter.net ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ang. om det er rett familie eller ikkje som er på biletet: Det er ein liten, men viktig detalj som eg ikkje fekk med meg, avdi eg vart rett og slett heilt forstyrra igår når eg såg dette :-))Den viktige detaljen er at den yngste Ella, dotter til Nikola (Kola/Kala) vart fødd i 1907, og biletet er teke i 1912, det betyr at det må vera noko gale her. Men det kunne vel vera at biletet er teke seinare, at årstalet er feil?Til Margaret, dersom du ikkje har det: Ella Berntine Johnsen d.22.12.1947 14 G 17 Lademoen Trondheim Lademoen Nicola Halvarda Joh. Bjørvik d.23.02.1956 14 G 18 Lademoen Trondheim LademoenThomas Bjørvik d.18.08.1923 14 G 18 Lademoen Trondheim Lademoen Som de ser, det er godt mogeleg at 'gammal' Elle vart oldemor, men som sagt, då må årstalet på biletet vera feil.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Er det eg som har tenkt feil? Står det ikkje bakpå biletet med fire generasjonar at det er teke i 1912? Er det noko du trur avdi det står 1912 på det andre?Kanskje det er dei eg trudde likevel?Kan du scanna begge bileta og leggja dei ut her?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Alle sammen! Og tusen takk for alle innspill, og takk Åse for at du 'skar igjennom' og sa at jeg måtte se bort ifra familien i Navan. Det ser jeg jo nå er veldig fornuftig! Alt passer jo perfekt:-) -I begynnelsen hang jeg meg for mye opp i hvor alle personene kom fra, og overså helt at Gammel-Ella var født i Velfjord.Jeg vet ikke når firegenerasjonsbildet er tatt, så her er det avhengig av når 'Less Ella's' datter er født. Jenta ser ut til å være i 2-3 års alderen på bildet.Jeg håper dere kan spe på med mer informasjon om familien. Jeg er interessert i det meste dere greier å grave fram. Dere er helt fantastiske hele gjengen! Det er helt forferdelig hvor ofte jeg har gått og tenkt på hvem disse personene egentlig var, og nå ser det faktisk ut til at svaret er kommet for dagen. Helt utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Bildet kan absolutt være tatt i Trondheim! De ser ut som skikkelige 'bydamer' i sin fineste stas. -Det var nok derfor jeg tolket bildet til at det så ut til å være tatt i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.