Gå til innhold
Arkivverket

[#65020] Skifte 23-1-1754 etter Anna Catharina Giermann


Gjest Svein Rindedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Rindedal

I Sollieds orginale skifteavskrifter(DA) er innført Anna Catharina Giermanns skifte 23/1-54. I Digitalarkivets register til samme står det imidlertid Anna Catharina Giermann sal. Møinichen, hvilket skulle bety at (Jens Eriksen) Møinichen var død tidligere. Kan jeg få spørre om Jens, salig eller ikke, er nevnt i skiftet ? mvh Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Eliassen

Der er lenkje til side 578 slik at ein kan lese skiftet: Lenke'1754 23 januarSkiftet sat efter Anna Catharina Gierman. Arvinger 1 søn 2 døt1. Erich Møinichen 16 aar2. Abel Lovisa 22 aar3. Anna Christina 18 aar Slut 4/4 54'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nedrebø har uttalt følgende tidligere:'Sollieds avskrifter og kartotek er laget av ekteparet Sollied for sine ønsker og behov. Man skal ikke ta for gitt at de kan erstatte originalene.'Anna Catharina Hjermann sal: Jens Eriksen Mønichen ble gravlagt 24. desember 1753. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8638&idx_id=8638&uid=ny&idx_side=-32>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Ikke vet jeg noe om ekteparet Sollieds ønsker og behov. Men når man lager et register til arbeidet deres kan man heller ikke bare føye til 'sal' etter forgodtbefinnende ? Lenken din viser heller ikke til noen Anna Cataharina Hjerman sal.Jens Eriksen Møinichen. Den viser til Anna Catharina Møinichens begravelse 24-12-1753, verken mer eller mindre. Mvh Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skifteekstrakten hos Sollied viser at Anne Cathrine Giermann etterlot seg tre barn, men ingen mann. Det står imidlertid ikke 'sal.' om mannen i skifteprotokollen, men som den inntatte kopien nedenfor viser, står det at han var salig i skifteakten (registreringen 18. desember 1753).Sollied og frue tok ikke med alle skifter i sitt materiale, men de var svært flinke til å gjengi det de tok med korrekt. Nøyaktigheten kan få kritisere, men fullstendigheten er ikke absolutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Svein,Innlegg 3 var nettopp ment for å få denne avklaingen. Håper ikke du synes det var unødvendig.Poenget mitt var at Sollied ikke nødvendigvis er uttømmende mht å gjengi opplysninger som er ført i de originale skiftene, noe som Nedrebø bekrefter.I denne saken, Jens Eriksen Møinichen, har vi jo debattert han tidligere, og mener at vi da kom frem til at han var død ved skifte etter konen. Nå er det ikke alt vi har gjort som er gjort via DF, så derfor finner jeg ikke dette igjen, men notatene mine og rettingene er klare nok.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.