Gå til innhold
Arkivverket

[#65023] Kristiansand. Jacob Severin Pery f 1859. Hvor ble han av?


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Jeg har lenge prøvd å finne ut hvordan det gikk med denne gutten. Det siste sporet jeg har er konfirmasjonen i 1874, og det spørs om det er mulig å finne ham etter det.Jeg undrer meg over hvorfor farens navn først dukker opp i kirkeboken ved konfirmasjonen, Jacob har navnet Pery i 1865. Ved søk på FS finner jeg en flere Temple Perry, men hvem det var er ikke så viktig, han var vel en sjømann som var i Kristiansund en stund og forsvant igjen.Jeg finner ikke Jacob i ft 1900, og ikke som død, det er vel sannsynlig at han reiste til sjøs og ikke kom tilbake.Er det noen som har vært borti dette navnet?Dåpen nr 65Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 14 (1852-1867), Fødte og døpte 1860, side 103. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=900&idx_id=900&uid=ny&idx_side=-103>Lenke1865 LenkeKonfirmasjonen nr 43 Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 15 (1867-1880), Konfirmerte 1874, side 293. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk og takk Ann-Mary, den kilden hadde jeg fullstendig oversett. Der fant jeg sannelig en annen sønn av Anne Marie også, det var spennende.Så spørs det om det er mulig å finne Jacob igjen etter 1875.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg finner ennå ikke noen spor etter Jacob Severin etter 1875.Han hadde en litt eldre bror, Martin f 1853. I klokkerboken står det at Faren er Martin Johannesen fra Danmark Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Klokkerbok nr. B 11 (1851-1861), Fødte og døpte 1854, side 49. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9572&idx_id=9572&uid=ny&idx_side=-50>LenkeI ministreialboken er han fra Hamburg Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 14 (1852-1867), Fødte og døpte 1854, side 26. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Har muligens funnet Anne Maries dødsfall Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 18 (1890-1897), Døde og begravede 1892, side 463Permanent sidelenke: LenkeIså fall er oppgitt fødselsår feil, Anne Marie er født i 1822, kan det likevel være riktig person? Eller er 11 år forskjell for mye til at jeg kan regne med at det er henne? Alt stemmer ellres, og jeg finner heller ingen annen med samme navn.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg ser ved dåpen /lenke i innlegg 1) at det står den angitte farens navn, Jacob Sevrin, samt kommentaren NB: skal være en Næger. Og siden han stadig oppgis å være en mulatt, har det nok vært vanskelig å skylde på en lyshudet herremann ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Det bør vel sjekkes med dødsfallsprotokollen for å være helt sikker på at det er riktig person Kanskje det står noe der om hvem hun ettelater seg. Statsarkivet i Kristiansand vil kunne svare på dette,du har jo eksakt dødsdato og år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk for innspill. Jeg skal kontakte statsarkivet i Kristiansand. Det hadde vært fint å få på plass Anne Marie og sønnene hennes.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Kirsti Rye

Jeg har endelig funnet ut hvordan det gikk med Jacob Severin. Han døde bare 24 år gammel, nr 18.Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Klokkerbok nr. B 16 (1881-1893), Døde og begravede 1884, side 45. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9020&idx_id=9020&idx_listetype=bg&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-46>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.