Gå til innhold
Arkivverket

[#65027] Hjelp til oppslag: Rolfseng i Hegra


Gjest Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingebjørg Romulslie

Kan noen hjelpe meg å slå opp i Stjørdalsboka på Rolfseng. Det gjelder denne familien: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=f11714&gardpostnr=179&merk=179#ovre>LenkeJohn Pedersen skal ha vært bror til min ane Hans Pedersen Mo i Osen f. ca. 1723, og de skal ifølge 'Bjørnørfolket' ha kommet til Trøndelag fra Hedmark, -selv om tradisjonen sier Telemark. Derfor lurer jeg på om det kan stå noe om dette i Stjørdalsboka? John Pedersen døde i 1814 (nr. 104):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ifølge FS fikk Joen og Marit en sønn,Lars,som ble født omkring 1779LARS JOHNSON ROLFSENG Han ble gift med Riborg Davidsdatter Frigård.Viet 7 mai 1798: 1) [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=600003676147&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke2)NB! Joen Pedersen Rolfseng kalles på FS også Joen Pedersen Klefsas. Lenke Vielsen til Lars Joensen Rolfseng,fra kirkeboken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Ifølge Stj.boka bind V del I side 447 skal John og broren Hans ha kommet fra Hedmark. De står oppført med etternavnet Sundet, så det kan jo være en ledetråd.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Ja, han ble gift første gang 12/11 1750 med Gjertrud Torsteinsdatter Dyva (Lånke). Med henne hadde han to barn, Randi og Peder.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

John bodde en stund på en plass under Ertsgård, senere på Klefsåsen før han 4/1 1779 fikk skjøte på Rolfseng av David Frigård for 210 rdlr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Nå lurer jeg veldig på hvor dette navnet Sundet kommer fra! Ved ft 1801 finner jeg ihvertfall ikke noe sted eller gård som heter Sundet i Hedmark! Og hvilken kilde er det som oppgir dette navnet tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Knut Olav Holvik

Til Ingebjørg Romulslie: Kan du sende en e-post til digitalarkivet@arkivverket.no med en e-postadresse vi kan nå deg på?Hilsen Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.