Gå til innhold
Arkivverket

[#65031] Opplysninger om Hans Hansen Orra, Hålandsdalen og Ersland, Skånevik. Hordand


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Hans Hanssen Ersland (ca. 1788-1864) var fra Orra i Hålandsdalen iflg. Anders Haugland: Skånevik I, side 195, nr. 65. Han var gift med Helena Andersdtr. De var gift før de kom hit og hadde dattera Jorna (f. ca. 1808).Skiftet etter Tomas Olsen Bergstø (Berge i Kvinnherad) forteller at Helena var datter av Anders Olsen Handeland i Fjelberg prgj.De finnes ikke blandt gifte i Fjelberg etter det jeg kan se. Heller ikke dåpen til Jorna finner jeg der.Er det noen som har tilgang til Bygdebok for Hålandsdalen og kan gi opplysninger om foreldre til Hans Hanssen Orra / Ersland, når han ble gift, hvor han bodde før han kom til Ersland?Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Kjell-Arne Mellum

Jorninda døpt 1808 nederst i høyre hjørne. Foreldre Hans Hanson Handeland og Helena Andersdtr.Lenke Ang. innlegg 4: Den Hans som er 14 år på Dahle Store, skal ifølge Kvinnherad 2, ikke være den riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk for hjelpen.Dere har funnet de jeg leitet etter. Jeg sjekket kirkeboka for Kvinnherad før jeg laget innlegget, men klarte å overse både giftemål og dåp. Dåpen er også innført i kirkeboka for Fjelberg, men der hadde jeg en skrivefeil i avskriften.Det var kanskje Hans sine foreldre som kom fra Hålandsdalen? De var trolig Hans Hanssen (ca. 1750 - 1805) og Jorun (Jorna) Torbjørnsdtr. (ca. 1853 - 1818).Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En Hans Hansen blir døpt med foreldre Hans Hansen Tvedta og Gjørna Torjelsdtr i 1786. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 10 (1779-1788), Kronologisk liste 1786, side 119. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11621&idx_id=11621&uid=ny&idx_side=-122>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk skal du ha, Kjellaug.Jeg hadde akkurat rukket å finne dåpen i kirkeboka, men giftemålet hadde jeg ikke funnet. Det må jeg ha oversett.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Blant mine forfedre i Hålandsdalen har jeg Hans hansen Tveita (1692-1762) og Ingeborg Lassedtr Austestad (1697-1756). Det er mulig det er en link til dem, de hadde en sønn Hans, men han havna på Fitjar ihvertfall da det var skifte etter faren.Men han hadde en bror Haldor Hansson Tveita som kan ha fått en sønn Hans, som igjen kan være far til din Hans. Er nesten sikker på at det er en link til disse folka et eller to ledd bakover. Skulle du finne ut av det, har jeg en god del om deres forfedre. men har dessverre ikke kommet så langt at jeg har oversikt over alle etterkommerne.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk, det var nyttig informasjon.Jeg fant to personer med navnet Hans Hanssen som var døpt innenfor rimelig tid i forhold til 1801 mantallet og alder ved begravelsen. Den ene ble døpt i 1750 og var sønn av Hans Hanssen og Kristi Engelsdtr, Gjøen. Den andre ble døpt i 1751 og var sønn av Hans Hansen Tveita.Jeg takker for tilbudet om opplysninger videre tilbake i tid, men dette er ikke min slekt. Derfor går jeg ikke lenger tilbake enn til foreldrene til Hans f. 1786. Årsaken til at jeg vil registere disse dataene er at Hans bosatte seg på Handeland i Fjelberg. prgj. og sønnen deres ble gift med Helena Andersdtr. Handeland som igjen var søster til min slektning Marta Andersdtr. Handeland (gift med Mons Monssen Sjo).Jeg fant dåpen til Jorna Torgjelsdtr Solås i 1753. Det ble ikke opgitt mora sitt navn i kirkeboka. Heller ikke farens patronymikon. For å komme videre må jeg trolig ha opplysninger fra bygdeboka.Det gjenstår også å få klarhet i hvilken Hans som ble gift med Jorna Torgielsdtr. Han bodde som kjent på Tveita ved vielsen. Det er ingenting i veien for at han har bodd på Fitjar før han kom til Handeland en gang før 1801.Mvh. Arne D. Tveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har sett disse barna Hans Hansen og Engel Hansen Gjøen før og har lurt på om det kan være feil navn på mora: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1750, side 81. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11614&idx_id=11614&uid=ny&idx_side=-83>LenkeFinner nemlig ingen gifte i Os med de navna. Dersom du sjekker fadderne så er Engel Hansen Gjøen fadder til den ene tvillingen og Samuel Hansen Gjøen til den andre. Disse to er brødre til Hans Hansen Gjøen, men han ble gift med Anna Engelsdtr.: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Bygdeboken, Fusa II, har tvillingene Hans og Engel f. 1750 som sønner av Hans Hansen Gjøen og Anna Engelsdtr. Jorna Torgjelsdtr. f. 1753 på Solås kan være datter av Torgjel Larsson Solås og Herborg Andersdtr. Eide. De er bosatt Solås 1753-1757, siden dukker de opp på Kjønn.Herborg er datter av Elisabet Pedersdtr.Linga 1689-1752 i hennes 2. ekte. med Anders Anderson Eide.Dette må sjekkes mot bygdeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjell Arne, står det noe i bygdeboka om disse tvillingene vokste opp? Deres far Hans Hansson Gjøen (1711-1790)er nemlig oldebarnet til Rasmus Pedersen og Magdalena Lauritsdtr (Arnfrids slektsbok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det eneste jeg har er dette:Hans 'von Birchendahl' Hansen Gjøn 1711 – 1790 & Anne Engelsdatter Mehus 1716 - Torgils (1758 - † ) Blanceflor (1758 - † )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.