Gå til innhold
Arkivverket

[#65035] Bjelland (Holt, A-A) 1744. Peder Albretsens hustru - tydehjelp


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

En av mine forfedre, Peder Albretsen Bjelland, overgir i 1744 sitt bo til svigersønnen Ljøde Knudsen og datteren Kirsten Pedersdtr. I den sammenheng omtaler han sin nylig avdøde hustru, som til nå har vært 'navnløs' for meg. Øverst til høyre, i den panteboksiden jeg har skannet nedenfor mener jeg det bl.a. står noe slikt som '...min Hustrues Kirsten Evensdatters dødelige Afgang for omtrænt 14 Dage siden...'Er det noen som kan bekrefte/avkrefte min tolkning av konas navn?

bilete6029.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha. Jeg lurte en stund på om det kanskje sto Svensdatter. Et par av bokstavene i navnet er litt uskarpe, men førstebokstaven likner definitivt mer på E enn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Navnet Even fantes på flere gårder i nærheten av Bjelland på 1600- og 1700-tallet. Det er nærliggende å tenke seg at Kirsten Evensdtr. (som sannsynligvis har vært født i 1680-årene) kan ha vært datter til Even Pedersen Bjelland (8 år gml. i 1666). Han flyttet senere til Rørvik u/Arnevik i Flosta (ikke så svært langt fra Bjelland). I så fall var Kirsten Evensdtr. og ektemannen Peder Albretsen i slekt med hverandre. Even Pedersen Bjelland var sønn til Peder Gjerulvsen Bjelland, mens Peder Albretsen (f. ca. 1683) var sønn til Peder Gjerulvsen Bjellands yngre halvbror, Albret Gjerulvsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten nyansering av noe jeg skrev i slutten av forrige innlegg:Det er ikke endelig dokumentert at Peder Gjerulvsen Bjelland og Albret Gjerulvsen Bjelland var brødre. I så fall må de ha vært helbrødre, siden faren - Gjerulv Tjøstolvsen Bjelland, antakelig bare var gift én gang. I 1666 bor begge på Bjelland - Peder med 50 år som oppgitt alder, Albret med 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.