Gå til innhold
Arkivverket

[#65047] Utvandra frå Kristiansand i 1893 og 1895?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det mulig å finne ut hvem dette var og hvem som var foreldrene eller bostedsadresse?Dette ser ut for meg som om det er to forskjellige personer med navn Mathilde Larsen som har utvandret fra Kristiansand, men kan en av dem ha vert født i 1873? Kristiansand 1326 utreise 12. mai 1893 Mathilde Larsen ugift tjenestepige f. 1875 bosted Christiansand reiser til Chicago med Scandia[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=KRISTUT&gardpostnr=24428&merk=24428#ovre>Lenke Kristiansand 298 utreise 21. mars 1895 Mathilde Larsen tjenestepige f. 1875 bosted Arendal, reiser til New York med Thingvalla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Denne infoen er funnet om den ene Mathilde:New York Passenger Lists, 1820-1957 about Mathilde LarsenName: Mathilde LarsenArrival Date: 30 May 1893Estimated Birth Year: abt 1875Age: 18Gender: FemalePort of Departure: Christianssand, NorwayEthnicity/Race­/Nationality: NorwegianShip Name: MoraviaPort of Arrival: New York, New YorkLine: 48Microfilm Serial: M237Microfilm Roll: M237_610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette er også funnet tidligere:1893, Kansas; Passenger and Immigration Lists Index, 1500s-1900s about Mathilda LarsonName: Mathilda LarsonYear: 1893Place: KansasSource Publication Code: 4487.12Primary Immigrant: Larson, MathildaAnnotation: Date and place of declaration of intention to become a citizen. Extracted from the original records located at the Wyandotte County, Kansas Courthouse, Circuit Court, 708 North 7th , Kansas City, KS 66101. The book and page number of the original recoSource Bibliography: KUSEK, JOAN. Index to Wyandotte Co., KS Petitions for Naturalization (1867-1906). Overland Park, KS: Author, 9640 Walmer, Overland Park, KS 66212, 1990. 110p.Page: 54Her kan vi ikke lese originalen, så jeg vet ikke noe mer enn det jeg har skrevt over. ---------------------------------------------4. juni 1900:Illinois, Cook County, West Town Chicago, Chicago Ward 16,Matilda Larson Home in 1900: Chicago Ward 16, Cook, IllinoisAge: 26Estimated Birth Year: abt 1874Birthplace: NorwayRelationship to head-of-house: LodgerRace: WhiteOccupation: View ImageImmigration Year: 1893Household Members:Name AgeMartin Nelson 38Sina Nelson 37Ida Nelson 10Norman Nelson 6George Nelson 2Matilda Larson 26 All denne infoen gjelder tydligvis hun som utvandret i 1893, men hvem var det som utvandret i 1895?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg ser ikke bort fra at denne dama også kan ha vert den jeg leter etter. Her må hver sten snus opp til flere ganger for å få bekrefte eller avkrefte hvem dette gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Se innlegg nr 1. Lenke Her midt ned på siden finnes en Mathilda Larson som ble født i april i 1874. Kan det være at her skulle det ha vert 1873. Det hender fra tid til annen at ft har feil fødselsår. Jeg har sett tilfeller av at det har vert avvik på minst 10 i noen tilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.