Gå til innhold
Arkivverket

[#65048] Hjelp til tyding av kirkebok


Gjest Wenche Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Iversen

Skreddermester Knud Olsen skal i følge folketellingen i Stavanger i 1865 være født i 1827, moren oppgitt å være Ingeborg Aslaksen, f. Jaatten, 60 år.Er dette dåpen hans ? Jeg trenger hjelp til å tyde navnene. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15879&idx_id=15879&uid=ny&idx_side=-77>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg greier ikke lese yrkestittel og bosted, men navnene på foreldrene er Ole Johnsen og hustru Ingeborg Johnsen eller Jahnsen. Det er vanskelig, med bakgrunn i dette, å si om det er riktig dåp du har funnet.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Yrket er blikmager, holder en knapp på Jahnsen som navn på moren. Hva Stav 178 betyr vet jeg ikke. Fadderne foreslår jeg er Ole Johnsen, John Johnsen, Joh. Olsen, Dorte Holgersen og Magrete Tygesen. Men, som Geir sier, om dette er skredderen er vanskelig å si. Foreslår at du prøver å finne konfirmasjonen hans. mvh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Takk til Anne Tonby-jeg var ikke kommet til vielsen så langt-- men brudens navn stemmer med folketellingen-- nå har jeg gjort et stort byks framover,takk for hjelpen. Mvh. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Det er mulig du har rett Else B.-det er ingen prikker over bostaven I,kan se ut som en O--hva skulle i tilfelle en blokmaker være ? Mvh.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Leksikon: BlokkmakerBlokkmaker eller blokkdreier var et håndverksfag som produserte blokkverk, taljer, kauser, jomfruer, skipsratt og annet utstyr til seilskuter, heisekraner og liknende. Blokkmakerverkstedene var gjerne lokalisert i nærheten av skipsverft. Tredreiing var blokkmakerens spesialitet: han hadde.http://no.wikipedia.org/wiki/Blokkmakermvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Dette var lærerikt--aldri hørt om det yrket før-- jeg tror jeg fører han inn i datasystemet mitt som blokkmaker-- det er knapt noen som kan protestere likevel. Takk for hjelp. Mvh. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.