Gå til innhold
Arkivverket

[#65053] Kannik Claus Frantsen Berg sin datter Barbara - hvem er mor?


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Kannik i Oslo, Claus Frantsen Berg, sønn av biskop Frantz Berg, var etter eget utsagn (http://www.genealogi.no/kilder/claus_berg.htm) gift 2 ganger. Sitat: 'Hand gaff sig i Echteschap Anno 1575. Den 13. Februarii med Erlig og Velbiurdig Mands Daatter Jens Baggis, Inger Jensdatter Bagge(O) och aufflede med hende 7. Sønner och 5 Døtre, men hun døde Anno 1593. Den 7. Maji. Hand giffted sig igien Anno 1594. Den 2. Junii med Erlig och Velbiurdig Mands datter Sl. Oluf Teiste til Bieland, ved nafn Elsebe Teiste.(P) och Afflede til sammen 8 Børn.'Det hersker, så vidt jeg vet, ingen tvil om at Claus hadde en datter Barbara som ble gift med Hans Mogensen Handingmand. Spørsmålet mitt er om det er dokumentert hvem av de to konene til Claus som er Barbaras mor - Inger Bagge eller Elsebe Teiste?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Jeg mener bestemt jeg leste den for noen år siden, men jeg har ikke den for hånden nå. I det minste har jeg notert meg at Christian Spangen i sitt privatarkiv (nr. 16) på Statsarkivet i Hamar, skiver at Hans Mogensen Handingmann var g.m. Barbara Clausdtr. Berg. (Sønnedatter av biskop Frans Claussen Berg). Hans og Barbara hadde minst 1 datter: Ellen, som var g.m. Arnt Michelsen von Kampen. I så fall kommer altså Barbara inn som kone nummer to i tillegg til Karine Rosensverd som nevnes i likprekenen.Vet du om Spangen kommer fram til noe annet enn det jeg har notert fra privatarkivet i den artikkelen du henviser til?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Har sjekket HST IV, og Spangen skriver det samme der. I tillegg er det nevnt spesifikt i Norsk Biografisk Leksikon, bind 1, s. 440, under Claus Berg (av Andreas Brandrud): 'Av hans 18 barn ble datteren Barbara gift først med Kanniken Hans Andersen Wincke, død 1625 og deretter gift med Hans Mogensen Handingsmann til Branstorp og Fosser. Hennes sønn av 1. ekteskap Claus Hansen Berg ble far til lagmann Nicolas Bergh'.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Har sjekket HST IV, og Spangen skriver det samme der. I tillegg er det nevnt spesifikt i Norsk Biografisk Leksikon, bind 1, s. 440, under Claus Berg (av Andreas Brandrud): 'Av hans 18 barn ble datteren Barbara gift først med Kanniken Hans Andersen Wincke, død 1625 og deretter gift med Hans Mogensen Handingsmann til Branstorp og Fosser. Hennes sønn av 1. ekteskap Claus Hansen Berg ble far til lagmann Nicolas Bergh'.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.