Gå til innhold
Arkivverket

[#65055] Hjelp til å tyde i domsbok


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Såvidt jeg kan se, skal avgjørelsen lyde:Hans Kongl. Mayts Byfogett udj Bergen Hans Ruus Giør Vitterligt att Ao Christj 1703 den 23 Julj for Retten paa Bergen byting hafde Erlig og welagte Mand Jacob Grotjohan borger og Indvaaner her udj Staden for mig ladet citere j Rette, Erlig og Gudælskende Matrone Lucia Rasmusdaatter Sl. Henrich Nielsens, Indvaanerske her sammesteds med denne skriftlig Kaldseddel, meldende: Som Lucie Sl. Hendrich Kandgytters efter min beskichelse til hinde ey hafuer villet modtage de 50 Rdr som ieg af hindis Sl. Mand hauer laandt, ey heller til mig igien levere min halfue Søe boed udi Sandvigen og Sent Willenratz der paa til mig gifven skiøde, som ieg imod samme Capital hindis Kiæreste hafuer pantsatt og gifuet i forsichring; Thi stefnis eder Lucie Sl. Hendrich Kandgytters til førstkommende den 23 July paa Bergens Byting at møde, at vorde til dømbt imod de mig laandte 50 Rdr Leverantze, samme min halfve Søeboed og des skiøde til mig at overlevere; Til samme tiid og Sted stevnis og Mons. Sent Willenratz, ædelig at forclaare huad eder om eders udgifne skiøde Vitterlig kand være, alt til een skadesløs Dombs erholdelse. Bergen d. 16de Jully 1703. Paa Grot Johans Veigne som Fuldmegtig P. Bascher. Ingen af de Indstefnte møtte. Tiennerne afhiemblede Veed Eed med opragte fingre, att de loulig hafde stefnt Lucie Kandgytters i hindis egen paahør, og Zent Wildenrath i hans broders Huus, som berettede att han var bortreist. Peter Basker paa Citantens Vegne begierede, att Lucie Kanegytters maatte paalegges att møde til neste ting. Afskeediget Ude blifuende Lucie Kangytters paalegis at møde til neste ting, og suare til Stefnemaahlet.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.