Gå til innhold
Arkivverket

[#65058] Omstreiferfamilie med tilnavn 'Bakerne'?


Gjest marit. elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit. elisebet totland

Kan det ha vært en omsteiferfamilie med tilnavn 'Bakerne'? Synes det er litt usannsynlig siden de fleste omstreiferne kunne håndtverk som var mobile; kammakere, blikenslagere osv. Kan ikke se for meg at en baker kunne bedrive sin kunst langs landeveien. Men det kan jo være andre grunner til tilnavnet. Er det noen som kjenner til dette?Jeg ønsker å vite mer om dette da jeg strever med å plassere en ung mann som kalte seg Bakersvenn, og som trolig var omstreifer. Da ingen med det navnet jeg har, er registrert i noen telling som baker senere, tenkte jeg at kanskje presten har oppfattet noe feil da han førte kirkeboken; at mannen ble kalt Baker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det behøvde vel ikke være noe i veien for at han kunne bedrive litt bakervirksomhet på reksteret hvis han fant passe fasiliteter til å utøve yrket og kunsten, det holdt vel med en kokring eller takke i et eldhus på ferden hvis det var å oppdrive, jeg vet ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Ja, det er jo mulig. Tenkte bare en baker hadde litt mye utstyr å dra på. Men melet kan han selvfølgelig ha tilgang til på stedet.Dersom en hel familie ble kalt 'Bakerne', er det kanskje noen som kjenner til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

I omstreiferprotokollene i Riksarkivet er blant annet disse gruppene nevnt: L0220 1B 046 4/2 0001 Omstreiferprotokoll VII. Lindblom (Blom, Ros, Mørkvik m.fl.) s.1-250 1900 - 1935 0002 (Bakerne s.42-51)Det er gruppe 0002 jeg er ute etter. (Materialet/selve innholdet er klausulert i arkivet) Ja, Aren Solås, du har et godt poeng. Men jeg tror ikke det var mye loff med sirup på å få for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Den måtte jeg Google, Sigbjørn. Jo, kanskje det.Marit. Elisebet, Kai har jobbet mye med omstreifere. Du kan jo legge inn spørsmålet ditt her og håpe at han ser det: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Marit Elisebet! Joda, Bakerne er en (halvt) reisende familie, etterkommere til Brede Olaves Pedersen, baker fra Slagen ved Tønsberg, f.6-2-1844, dpt.17-3-1844 i Sem, som altså ikke var reisende, gift med Guri (Gurine) Tronsdatter Blom (Ros-Lindbom), f.1(2?)-9-1860 på Nystad i Lund, dpt.6-9-1860 i Lund. Du kan for eksempel se boka 'Utav reisende folk' av Gunvald Opstad videre om denne familien (Bredesen). Hvor bevisste denne familien selv var på å kalle seg Bakerne, vet jeg ikke. Kanskje det var den eldste generasjonen - Guri og Brede og kanskje barna deres, som ble kalt Bakerne. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Takk, takk, Jonny! Dette gir mening. men det betyr at jeg må forkaste min teori om hvorfor gutten jeg søker ble kalt bakersvenn i 1887. Han ble senere gift med datter til Brede og Guri, men hun var ikke født før i 1879.Tror du forresten familien til Brede Pedersen var så langt vest som i Flekkefjord rundt 1887, eller var Brede selv fastboende også etter at han hadde møtt Guri? (Har lest boka til Opstad, og gjenkjenner navnene nå, men husker ikke detaljene). PS: Langveisreist brev nådde Norge i går. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Til Arne Solås: jeg har prøvd Kai tidligere i denne saka, da med navngitte personer, og fått svar på slektsforholdet mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Fant svaret selv på spørsmålet jeg stilte i innlegg 11. I folketellingen 1900 finner vi hele familien i båt i Høvåg. Nå er Brede Olaus Pedersen, f 1844, blitt kludehandler og blikkenslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.