Gå til innhold
Arkivverket

[#65066] Maren, Henrikka, Hans og Ole Hansen, Myklebostad og Nordbostad i Tjøtta


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Jeg søker etter foreldrene til Maren, Henrikka, Hans og Ole Hansen.Det var skifte etter den sistnevnte på Blomsøy i 1778. Han var gift med Anna Pedersdatter, og de hadde ingen barn ved skiftet. De inngikk ekteskap den 13. sø. e. tr. 1764 og bodde da på Tro. I innrulleringsmanntallet for 1769 finnes det tre som het Ole Hansen. De bodde henholdsvis på Nord-Høyholm, Almås og Tjøtta. Deres fødested angies ikke.Maren Hansdatter trolovet seg den. 16. sø. e. tr. 1763 med Benjamin Jakobsen fra Myklebostad og flyttet dit. Deres forlovere var Hans Hansen, Myklebostad, Hans Jakobsen, Lånan, og Sjur Jakobsen, Myklebostad. Hans Jakobsen var Benjamin Jakobsens bror, og Hans Hansen var vel den samme som Maren Hansdatters bror.Hans Hansen angies i skiftet på Blomsøy i 1778 å være bosatt i Meløy. Jeg vet ikke hvorvidt det er i eller på Meløy. Jeg har forsøkt å lete etter vedkommende i innrulleringsmanntallet for 1769, både i Alstahaug og i Meløy. En av dem som finnes, Hans Hansen, 36 år, husmann i eller på Alstahaug, angies å være født på Nordbostad.Henrikka Hansen angies å holde til på Sandnes i Alstahaug..Jeg har sett på noen av dåpene til Benjamin Jacobsen og Maren Hansdatters barn. Da Malena Benjaminsdatter døptes den 20. sø. e. tr. 1768 bodde foreldrene på Nordbostad, og fadderne var: Hans Pedersen, Myklebostad, Petter Sakariassen, Nordbostad, ... Pedersdatter, Nordbostad, ... Pedersdatter, Maria Sakariasdatter. Bemerk navnet Sakarias..Jeg har undersøkt forskjellige familier både i Tjøtta og i de omliggende områder Alstahaug og Vefsn i tiden 1720-1750, da Maren Hansdatter og søsknene antaes å være født. Maren Hansdatter selv var født om. 1730. Jeg har som sagt letet, og funnet noen, men det største aber er at ingen Henrikka Hansdatter er å finne.Hans Sakariassen hadde døtrene Henrietta* (f. 1735) og Maren (f. 1738), men jeg har ikke funnet at han hadde sønner som het Hans og Ole. Hans Sakariassen bodde på Aune, som først lå under Vefsn og deretter (fra om. 1740, mener jeg å huske) under Tjøtta.* = Det er selvsagt en mulighet at den som har skrevet av skiftet kunne ha lest feil; Henricha for Henrietta.Hans Olsen og Marit Hansdatter i Vefsn hadde barnene Maren (f. 1725), Hans og Ole, men etter hva jeg kan se ingen Henrikka..Er her noen som har gransket på deres opphav eller som har innspill i saken?Jeg har ikke skifteboken for Vefsn 1686-1780 for hånden. Et oppslag i den vil kunne gi svar på hvorvidt Hans Sakariassen på Aune også hadde sønner som het Hans og Ole, hvis noen kunne være behjelpelig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Er her noen som kunne slå opp i skiftebøkene for Vefsn 1686-1780 og 1780-1810? Det er særlig skiftene etter Hans Sakariassen på Aune og Hans Olsen/Marit Hansdatter som er interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei ! Fant skifte etter Hendricha Hansdatter i Kleiva (utenfor Sandnessjøen) i 1805: 'Skifter for Alstahaug 1780 - 1810, s.27 Kleiven / 1805 Jacob Giertsen, hovedperson Hendricha Hansdatter, hovedperson; Skifte paa begge. Elen Jacobsdatter, mannens datter. Beret Hansdatter, gift, konens søster; Benjamin Mochelbostad.' Her er Benjamins kone nevnt som Beret, men det skal vel være Maren ?? Har sett i skiftene fra Vefsn 1686 - 1780 og 1780 - 1810, uten å finne noe om Hans Sakariassen eller noen av de andre navnene du nevnte.Jeg kan jo selvsagt ha oversett noe...Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.