Gå til innhold
Arkivverket

[#65068] Kirkebok 863 A11 for Evenes.


Gjest Gunnar Larssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Larssen

Denne kirkeboka er ikke arkivert sammen med de andre under Ofoten/Evenes. Hva kommer det av? Lenge trodde jeg denne boka ikke var skannet, inntil jeg fant den arkivert for seg selv. Etterhvert har jeg funnet flere slike tilfeller i andre prestegjeld. Slik spredning gjør søkingen unødvendig vanskelig. Mvh Gunnar Larssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er en del inkonsekvente benevninger, blant annet som følge av at de forskjellige Statsarkivene har hatt noe ulik praksis for katalogisering. Blant alle våre oppgaver har vi så langt ikke prioritert noen fullstendig opprydning. Når det gjelder Ofoten, ser jeg at det er gjort et unødvendig skille mellom 'Ofoten' og 'Ofoten (Evenes)' i tillegg, så her er det en del å ta tak i.Et nyttig søkefelt er 'Søk i navn på prestegjeld/sokn', der en f.eks. kan søke etter 'Evenes'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Da har jeg ryddet opp i Ofoten prestegjeld (håper jeg). Varianten 'Ofoten (Evenes)' er nå erstattet av 'Ofoten', da disse bøkene dekker prestegjeld (både Evenes og Ankenes sogn). Videre var det en del bøker som het bare 'Evenes', bare 'Ankenes', bare 'Narvik', bare 'Skjomen' og bare 'Ballangen'. Disse heter nå 'Ofoten / ...', ettersom alle disse sognene tilhørte Ofoten prestegjeld i den perioden de aktuelle bøkene ble ført.Endringene vil bli synlige etter oppdateringer kommende natt. Det er sikkert mange flere prestegjeld som trenger liknende rydding, men det er uvisst når vi vil få tid til ei 'generalrydding'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Larssen

Hei. Ja, det har nok skapt en del forvirring at Ofoten prestegjeld til å begynne med var bare ett stort sogn som seinere er delt opp. Det var fort levert. Takk skal du ha. Mvh Gunnar Larssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.