Gå til innhold
Arkivverket

[#65069] Kilder av nyere tid


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

God dag.Jeg har noen spørsmål som jeg håper at dere har tid til å besvare.I. Hvor finnes 1.) skifter etter år 1920, 2.) handelsbrev fra da lensmennene overtok utstedelsesmyndigheten etter fogdene og frem til 1980, og 3.) hver tingretts rettsbøker, og hvordan får man tilgang til slikt tilfang?II. Hvor kan man få opplysninger om nedlagte foretak og aksjeselskaper, disses regnskap, innbetalte skatt og så videre, enten det er i 1930, 1980 eller 2007?III. Jeg har fått kjennskap til at det finnes «Adressebok med skatteligninger for Nordland», blant annet for 1926/27, jf. tema nr. 64397 i Brukerforumet. Hvor kan man finne eksemplarer av slike bøker?Alle mine spørsmål gjelder fortrinnsvis Nordland fylke.På forhånd takk for svarene.A. Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I. Hvor finnes 1.) skifter etter år 1920. Svar: Disse er å finne i arkivene etter byfogd/sorenskriver, og skal (for Nordlands del) være avlevert til Statsarkivet i Trondheim opp til ca. 1980.2.) handelsbrev fra da lensmennene overtok utstedelsesmyndigheten etter fogdene og frem til 1980, Lensmannsarkivene og politiets arkiver skal være avlevert til Statsarkivet i Trondheim til om lag 1980, men det vil nok variere noe fra lensmannskontor til lensmannskontor hvor langt de har levert.og 3.) hver tingretts rettsbøker, og hvordan får man tilgang til slikt tilfang? Rettsbøkene i straffesaker skulle i henhold til påtaleinstruksen oppbevares ved politiet om dommen var kort, og i fengeselets arkiv om vedkommende hadde sont lenge. Materialet fra Nordland skal være i Statsarkivet i Trondheim.II. Hvor kan man få opplysninger om nedlagte foretak og aksjeselskaper, disses regnskap, innbetalte skatt og så videre, enten det er i 1930, 1980 eller 2007? Opplysninger om firma vil man finne flere steder. Firmaregistrene er dels å finne hos statsarkivet, men etter ca. 1944 ved Brønnøysundregistrene. I firmaregistrene vil man finne meldinger om endringer i styresammensetning m.m., men ikke regnskaper. Fra 1930 vil det nok være litt tilfeldig hva som finnes. Selve skattelistene skal være bevart, men neppe særlig mye mer. Fra 1980 vil det vel heller ikke være så mye av selve regnskapene som er bevart. For 2007 ville jeg rettet spørsmålet til Brønnøysundsregistrene.III. Jeg har fått kjennskap til at det finnes «Adressebok med skatteligninger for Nordland», blant annet for 1926/27, jf. tema nr. 64397 i Brukerforumet. Hvor kan man finne eksemplarer av slike bøker? Adressebøkene ble trykt i relativt store opplag, og skulle kunne finnes i fylkesbiblioteket, ved universitetsbibliotekene, en god del av dem vil sikkert også i biblioteket til Statsarkivet i Trondheim, og mange sikkert også ved det lokale biblioteket. Slike bøker kom ut nesten årvisst i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.