Gå til innhold
Arkivverket

[#65074] Tydehjelp 1796-manntall (Tromsø)


Gjest Per Inge Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Fødestedet tyder jeg som GiægerVattnet (- altså Jægervatnet i dagens Lyngen kommune).Når det gjelder Lars' farsnavn, tror jeg det må begynne med en O, men jeg tør ikke foreslå noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Jeg var også inne på Giøyen, men om vi sammenligner med Löngen fire rader under, så blir det ikke rett.Når jeg får Jægervatnet servert, så kommer den evige følelsen av at dette burde jeg sett selv :(Da var det bare etternavnet igjen :)Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Husmann Lars Amundsen 38 år gammel og født på Jægervatnet. Det samme går også frem av Manntallet i 1789 og da var Lars 28 år gammel. Han hadde: 'Skade i den ene Haand'. Som du jo vet, var Jægervatnet på den tiden en del av Karlsøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Takk skal du ha Alvin! Da var det problemet løst.Man kjenner seg litt dum, når man har vært inne på det rette svaret 3-4 ganger, og forkastet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Per! Til trøst, du kan mer. Men nå håper vi inderlig at du er i gang med å transkribere Justisprotokollen for Hillesøy, like flott som du har gjort med Helgøy-protokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Justisprotkollen for Hillesøy ligger, etter hva jeg kjenner til, ikke tilgjengelig på nettet.Jeg er litt usikker om det er disse det finnes avskrifter av i Alf Kiils privatarkiv: ---- 32Kopier av tingbøker for Troms 1600-og 1700-tallet 1707-1760Avskrift fra tingbok for Tromsø 1707, fra tingbøker** for Tromsø (1714-1728), Tromsø justisprotokoll nr. 2 (1729-1744) og nr. 3 (1745-1760) ---- - om det er disse, og når jeg kloa i kopier/avfotograferinger av disse, så skal jeg mer enn gjerne legge ut både protokollene og et register til disse.Jeg er i en downperiode når det gjelder helse og dermed økonomi, så det blir desverre litt for lenge mellom mine arkivbesøk, men før eller senere kommer det forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Her kommer neste problem:LenkePerson 77, Peder Mortensen. Jeg leser fødested som Kassubol, men det gir ingen mening, og protokollføreren er ellers konsekvent med strek over bokstaven u, så jeg får ingen mening i det.Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

I og med at også notatet om at han er 'find' er havnet en rubrikk for langt til venstre, så er det liten tvil om at du har rett.Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.