Gå til innhold
Arkivverket

[#65081] Islandske fanger


Gjest Ragnar Böðvarsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Böðvarsson

Goddag Jeg vil gjerne stille et spörsmål til norske slektforskere. Postskibet Skarven seilte fra Island den 29. marts 1808. Foruten mannskapet var tre islandske fanger ombord. De het Kjartan Ólafsson, födt omtrent 1778 i Austur-Húnavatnssýsla, Björn Gíslason födt i september 1787 på Kjalarnes i nærheten av Reykjavik og Jón Gíslason födt omtrent 1788 i Árnessýsla. De skulle alle tre i et fengsel i Köbenhavn. I denne tida var der krig mellom England og Napoleons Frankrike. Danmark sto på Napoleons side og måtte Skarven flykte fra et engelsk slagskib inn til Kopervik i nærheten av Stavanger. En vet at det var lite för den 22. apríl 1808. De tre islandske fangene ble aldri registreret inn i det danske tukthuset og de var ikke ombord i Skarven når den endelig kom til Köbenhavn. Det hadde lykkedes dem å flykte fra skibet i Kopervik. I Island fikk Kjartan Ólafsson seks barn med seks kvinner, men bare en av hans dötre fikk avkommere. Den sagn har gått blant dem at etter at han kom til Kopervik, bosatte han seg i en dal i Hördaland og bodde der aleine. Er det mulig at noen kan informere meg om Kjartans og muligvis de andres skjebne, oppholdssteder, dödsdatoer o.s.v ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan jo gjette på at de tre islendingene ved ankomsten i Stavanger kan ha blitt tilbudt frihet fra fengsel mot å la seg innrullere i en av de norske regimentene som i april 1808 var under oppsetting (og dels i kamp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.