Gå til innhold
Arkivverket

[#65099] kirkebøker som ikke er fotografert ennå


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiI Harstad for å ta et eksempel finnes det kirkebøker fra sent 1800 tidlig 1900 som befinner seg på andre plaser en i Trondenes kirke eller der de vanligvis befinner seg. Flesteparten av de på Seljestad ble døpt i kapellet på Betania har jeg blitt fortalt. Blir det gjort noe for at de skal bli fotografertDet samme gjelder og det som noteres om personer som ikke er medlemmer i statskirken eller andre religionssamfunn, er det folkeregistret som har dem?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Registrerte trossamfunn utenfor statskirken har fra 1840 årene vært lovpålagt å føre protokoller med fortegnelser over medlemmene og deres vigsler, fødsler dødsfall og inn-/utmeldinger. Protokollene, eller fullstendige utskrifter fra dem, ble 1846-1891 sendt inn til amt(fylkes)mennene på landet og til magistratene i byene. Fra 1892 skulle protokollene avleveres til fylkesmannen straks de var skrevet ut eller når menigheten opphørte. Etter lov 1969 skal de leveres direkte til statsarkivene. Under mikrofotograferinen av kirkebøkene, som har vært dette prosjektets foreløpige ramme å skanne og legge ut, er noe materiale fra sk. dissentersamfunn tatt med, men i motsetning til statskirkens materiale er det temmelig sporadisk og tilfeldig hva som er kommet med. Å kartlegge dette materialet i de åtte statsarkivene og få det skannet og lagt ut på samme måte er prioritert. Inntil videre Steinar; opplysninger om de du søker fra Betaniamenigheten i Harstad kan være bevart i fylkesmannsarkivet for Troms ved i Statsarkivet i Tromsø, eller i evt. egne utskilte protokollrekker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heigreit. De som jeg tenkte på er faktisk medlem av statskirken, vet jo at f. eks Baptistmenigheten på Andenes mistet sin protokoll (fra 1880 tallet og fram til 1970 tallet) da noen brøt seg inn og stjal safen deres. Safen fant de igjen på botn utefor kaia på Andenes, og de hadde ikke kopi av den. Så noe er jo dermed borte for godt, tydeligvis. I Gildeskål (der min far er fra) er det og borte noen kirkebøker fra 1900 tallet ifølge min far.Finnes det noe oversikt på data, over bøker som finnes, og ikke er fotografert?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.