Gå til innhold
Arkivverket

[#65119] Utflyttad från Bergen


Gjest Olle Elm
 Del

Recommended Posts

I går hade jag lyckan att finna bogbindermester Carl Gustav Sellander i Trondheim inflyttad dit 19/8 1822 från Bergen och anges fød i Sunserborg i Sverrig (Skall vara Sunnersberg i Västergötland). Detta löste min gåta. Nu har jag försökt att finna honom i Bergen, men vet inte riktigt var jag skall söka honom. Vet endast att han som 12-åring 1808 flyttade till Göteborg och troligen gick i lära där. Nästa gång jag finner honom är i Trondheim Lenke Har bör ha arbetat som bokbindare i Bergen. Möjligen är det omöjligt att finna honom inflyttatd och utflyttad, men det vore synnerligen intressant om det vore möjligt. Tacksam för idéer! Väligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack! Som Du kan se ovan är han född i Sverige och flyttade som 12-åring från sin hemort till Göteborg 1808. I dagsläget har jag inte hittat honom där, och vet ej när han flyttade därifrån. Jag kan inte heller detta med bokbindarlärlingstider, men det vore inte orimligt att tänka sig att han var lärgosse några år, därefter gesäll. Jag gissar att tiden för att finna honom i Bergen, handlar om c:a 1820-1822. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg fant dessverre heller ingen som passer med navnvarianter under Geseller i Bergen 1755-1837.Tror ikke du har gjort noe feil i søket her!Skal lete litt i de digitale kilder som finnes . Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack Gunn! Möjligen får jag ge upp detta. Hade hoppats kunna finna hans 'ingång' i Bergen och på så sätt kanske hans 'utgång' från den stora staden Göteborg. Möjligen har Du sett mina skriverier under 64913: Bogbindermester Carl Gustav Selander, Trondheim 1823; Materialet och det jag samlat i datorn räcker snart till en artikel om släkten Sellander, men det här var egentligen bara lite hjälp jag gav en dam, och där jag sedan blev intresserad och som vanligt fastnade ;o) Återgår nu till egen forskning och artikelskrivande. Tack igen och God Jul! Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.