Gå til innhold
Arkivverket

[#65121] Tydehjelp kirkeboke fra Hamre 1778-1804


Gjest Ann Hedvig Øvsthus
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Hedvig Øvsthus

Trenger virkelig hjelp her.Skjønner ikke hvordan presten har ført boken, leter etter Brynild Olsen, født 20 sept 1804. Jeg vet han var hjemmedøpt, i Aasene, Hamre.Er han skrevet opp her, og evt hva står der?Permanent lenke LenkeAnn Hedvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg finner ingen dåpsinnførsel for en Brynild på siden du lenker til. Jeg har også sett etter ham i årene like før og like etter, men ikke funnet ham døpt i Hamre. Jeg har heller ikke funnet noen Brynild Olsen konfirmert i Hamre i årene rundt 1818-1820.Det er en Brynild Olsen, 62 år gammel, som er gårdbruker på Vinddal i Hamre ved folketellingen 1865 - er det ham du leter etter? Han er oppgitt født i Hosanger, og gift med Kari Brynildsdatter, 58 år gammel, født i Voss, og de har to barn boende hjemme hos seg - Karl, 12 år, og Kari, 19 år, begge født i Hamre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Har vært gjennom kb for Hosanger, døpte fra 1802 og utover, uten å finne Brynild Olsen. Har også lett blant konfirmerte fra ca 1817 - 1820, uten å finne ham der heller.Spørsmålet er om han virkelig er fra Hosanger, selv om ft1865 sier det. Vites det noe om hvor og når de giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Ann Hedvig Øvsthus:Før man går videre med Brynild Olsen som var på Vinddal i 1865, bør du opplyse om dette er den mannen du leter etter, jfr. mitt spørsmål i innlegg 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En god kandidat, Berit.Ellers så finner vi denne konfirmert i Evanger i 1817 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Kf12351810&personpostnr=1020&merk=1020>LenkeSer at bruden ved vielsen i 1832 (7) heter Kari Brynildsdatter, og det stemmer med konen til Brynild Olsen Vinddalen i denne dåpshandlingen i Åsane i 1841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Hedvig Øvsthus

Dere er noen gode detektiver, skjønner at jeg har mye å lære her.Brynild Olsen som Tore viser til, er riktig i forhold til hva jeg vet om han.Og Karl og Kari stemmer med noen av barna deres.Kari som han gifter seg med, kommer fra Skjerveggen.Ann Hedvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Hedvig Øvsthus

Takk Vibeke, der var litt av den 'løse tråden'. For sønnen deres Brynild står oppført i bøkene som Brynild Brynildsen Vinddalen, og da stemmer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Hvis du har Evangerboken, hva står det under Skjerven? Står det noe mer om Brynild? Står det evt noe om når Brynild og Kari døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Det som står under nedre Skjerven er:Ole Iversen Skjerven 1760 gift 1798 m Kari Brynjulvsdtr. Mugås 1773, dei flytte 1818 til Haus som plassfolk på Haugland, da Kari var vorti enkja flytte ho i 1837 til sonen Brynjulv i Jordalen, Barn Brynjulv 1804 g 1832 m Kari Brynjulvsdtr. Skjerveggen 1808, innerst Mugås. Dei reiste 1834 til Hamre Jordal etter Hausboka. På Skjerveggen står, Brynjulv Andersen 1781, drukna i elva 1814 g 1806 m Gjertrud Knudsdtr. Hjørnevik 1780-1861,Barn Kari 1808 g 1832 m Brynjulv Olsen nedre Skjerven 1804,bosatt Jordalen i Hamre.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Hedvig Øvsthus

I Evanger boken står der ingenting om når de døde, men ser nå, har ikke hatt den åpen på Brynild tidligere i dag, da jeg hadde hengt meg opp i Hamre, at de flytter til Hamre i 1834, og at man finner dem i Hausboka side 578.Foreldrene til Brynild heter da Ole Ivarson Skjerven f 1760 og Kari Brynjulvsdtr Mugås f 1773 Disse er 'innerstar' på SKjerven. Ole Ivarson flyttet i 1818 til Haus som plassmann på Haugland.Ann Hedvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.