Gå til innhold
Arkivverket

[#65123] Digitalalmenningen


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

hei, bare en liten, eller egentlig veldig stor, takk til dere som står bak årets 'julegave': digitalalmenningen. Strålende!!vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Årets Digitalmenning er dessverre fullsatt.Hvis interessen blir stor nok, er det mulig vi må utvide huset med en etasje eller to...til neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hallvard: Du kan jo sende inn bidraget ditt til Digitalpensjonatet, som er åpent hele året. Hva slags materiale sitter du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Men navnet må vel være misvisende ?Det digitale hus hadde vært mer passende. En allmenning er som regel en offentlig gate / vei, ikke en bygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

'Allmenning' kommer fra ordet 'allmenn', som betyr felles.Allmenning er i norsk brukt både om en åpen plass i en by, ofte brukt til fellesaktiviteter, f. eks. våpenøvelser, og om arealer i skog, beite eller fjell, der mange deler bruksrett.Hos oss er det nettopp ordets opphav som appellerer. 'Digitalmenningen' spiller på felles bruksrett og felles rom/plass for 'ålmenta', og det er en 'gateadresse', slik at vi kan se for oss å la denne Digitalmenningen få mange flere hus, etasjer eller rom i tiden som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Men det er allikevel en helt ny bruk av ordet allmenning. Hvorfor ikke i steden bruke ordet 'Folkets hus'? (kanskje det er et belastende ord ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Er denne Digitalalmenningen bare for et fåtall, dvs. for et begrenset antall brukere ? Skogsalmenninger er bare for et fåtall, f.eks. for grunneiere annetsteds i bygden. Jeg har ikke almenningsrett (bruksrett) for de almenningene som er her i kommunen. Likeledes sitter gardbrukere på rett til fiske. Det burde jo være motsatt slik at vi som ikke har skog, skulle ha uttaksrett i skogeni almenningen og rett til å prøve fiskelykken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Jeg vil bare få si tusen takk til dere som står bak digitalmenningen!! Det var en flott og kjærkommen julegave!Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Christin Markussen

Jeg vil også gjerne si tusen takk for digitalalmenningen :-) Uansett navn setter jeg allerede stor pris på digitalalmenningen og de mulighetene den gir meg. Flott jobb dere gjør :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.