Gå til innhold
Arkivverket

[#65127] Hjelp til dåp Ås Akershus 1865 - Karoline Birgithe Nilsdatter


Gjest Bjørn-Erik Skjøren
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Trenger hjelp til å tyde foreldre og prestens kommentar.Dåp no 1 1865 (nederst på siden) Lenkef 5 nov 1864 d 1 januar uekte mor pige Grethe Abrahamsdatter(?) Hvem er barnefaren? Ved hennes gm står Nils Amundsen som far. Hva mere skriver presten. Hun er konfirmert i Ås 5 oktober 1879 men jeg har problemer med å lese dette også da presten har overstrykninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dåp: Karoline Bergithe, enkemann Niels Amundsen Trosterud og pike Grethe Abraha... Teigen? Faddere: Johan Abrahamsen .... Skyggen, J.. Jacobsen Trosterud, Hans Teigen?, Johanne Olsdt. ... ....Konf.nr.20 Lenke Her har presten tydeligvis skrevet feil først og så rettet det, men han har glemt å stryke over Hansen. Foreldrene står her som dyrlege Nils Amundsen og Grethe Abrahamsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Kan ikke se at noen har nevnt en viktig opplysning sist i dåpsinnførselen: Ægteviede 27de ??. De ble viet 27.12.1864, siste innførsel det året: Enkemand, dagarbeider Niels Amundsen Trosterud, fødested Gjerdrum, 62 år, far A. Nielsen, og pige Grethe Abrahamsdtr ??(hennes bosted leser jeg som Torgen, men det virker ikke kjent), fødested Aas, 39 år, far A. Johannesen. Forlovere Gunder Hansen Orskaug og Hans Gundersen Sundby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Du kan finne Nils Amundsen nevnt i Trygve Viks Gårdshistorie for Ås, bd. I, s. 496, nest nederste avsnitt. (Boka kan du låne gjennom ditt lokale bibliotek.) Det står ikke noe om Niels' 2. ekteskap der, og pussig nok er hverken han eller Grete å finne i Ft. 1865 i Ås, så vidt jeg har sett. Grete var nok på Teigen(Sundby i bd. II av ovennevnte gårdshistorie), i Nordby anneks, da Karoline ble født. I hvert fall var en av forloverne derfra da hun giftet seg.Niels var døpt 5/9 1802 ved Gjerdrum (s. 37, nr. 23, høyre del), sønn av Amund Nielsen Westbyej(Vestbyeie) og Berthe Hansdtr. I Ft. 1801 på Vestby i Gjerdrum, han 32 år i 1. ekteskap, husmann med jord, hun 31 år i 2. ekteskap.Niels' 1. vielse som 20 år gl. tjenestekarl på Sørumeie med Marie Andersdtr, tjenestepike 27 år, Sørum, fant sted 1/12 1820 (i kirkeboka s. 382, nr. 10). Jeg stusser litt på at han blir kalt 'Dyrlæge' ved Karolines konfirmasjon, men tenker at det kanskje kan bety at han var hesteskjærer og at det tok seg litt bedre ut å være dyrlege. Det ble jo en dyrlegejob å gjelde hingster og okser etter hvert.Synes du at du blir druknet i informasjon, får du bare glemme at du har sett dette. Jeg har moro av å friske opp litt kunnskaper om min gamle hjemkommune, Ås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Jeg tar i mot alt jeg får jeg :) Tusen takk! Karoline Birgithe har lenge vært 'ukjent' for meg. Skal låne gårdhistorien. Jeg og har stusset litt ved dyrlege. Når Karoline får datteren,Margrethe Sofie på Bygdøy Kongsgård Lenke kaller Grete Abrahamsen seg også Dyrlege enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Ås kirkebok 1839, s. 412, nr 15: Grethe Abrahamsen, 14 år, Wollebekk Pl., meget god kunnskap, vakker oppførsel. Foreldre: Abraham Johannesen og Anne Syversd. FamilySearch sier hun ble født (el. døpt?) 14/8 1825 i Drøbak. (Det har jeg ikke sjekket.) Foreldrene viet 15/11 1823 i Ås, s. 394, nr 30: Abraham Johannesen 23 år, ungkarl og tjenestekl. fra Husebye og Anne Syversd. 29 1/2 år, tjenestepige. Etter alderen å dømme kan Abraham være bosatt på Fjerdingen under Trosterud i Ft. 1801. Anne Syversd. er vel den som er 6 år i 1801 og bosatt på Dahl. Så vidt jeg husker ble Frogn ført under Ås prestegjeld den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Grete ble født 4/8 1825, døpt i Frogn kirke 14/8 1825, Drøbak kirkebok s. 63, nr. 29, og bosatt på Mellem?? Dahl Eie. Faren var husmann. Fadderne er såpass tydelig skrevet at de leser du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Det gleder meg hvis jeg har vært til hjelp. Har selv holdt på med slektsgransking i 28 år og har nok ofte savnet et slikt forum som dette i Digitalarkivet. Men det er en gyllen regel som må følges om å sjekke primærkildene, derfor har jeg oppgitt hvor jeg har funnet opplysningene, og har skrevet av heller enn å lage lenker, for så får du øvelse i å lese 'gammel' skrift som jeg forstår du har litt problemer med. Pleier å si at enkelte prester aldri skulle fått adgang til å skrive i kirkebøkene, men heller overlatt det til klokkeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.