Gå til innhold
Arkivverket

[#65134] Zinder - Ziener slekt i Vestfold/Telemark


Gjest Marianne Sulesund
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Sulesund

Er det det noen som har forsket på denne/disse slektene? Finner Ziener i Kongsberg rundt 1800 og litt senere Zinder i Telemark. Men stanger litt på dette slektsnavnet, - også om dette er samme slekt, - evt. de forskjellige skrivemåter som er brukt (0g jeg bør søke etter....).mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Ja, så denne diskusjonen, og finner endel Ziener, - mye kan tyde på at dette er samme slekt, men ikke sikker. Bl.a. finner jeg Jørgen døpt 1790, hans far er Jens Jørgensen Zinder, med navnet Ribe ført ovenfor [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8573&idx_id=8573&uid=ny&idx_side=-114>Lenke , midt på høyre side.Har også funnet et skifte i Kongsberg 1777 der han nevnes, men som sagt usikker på relasjonene til denne og om det er samme mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Takker, jo det kan nok være at der ikke står Sinder - Seiner el.l., - og dermed feil Jørgen. Ang. konfirmant, det er denne jeg håper å få klarert Lenke .Finner også i et skifte i K.berg en Jens Jørgensen Ribe, men vet heller ikke om dette er riktig. Må forsøke å finne vielsen tul Jørgen Jensen Zinder og Marte Kittilsdtr. trolig i Bamble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Ja, takker, de får sønnen Johan allerede 23. april 1830 (ble da født ekte ;), døpt en måned senere. Ser av vielsen at muligens er Jørgen født ca. 1793.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Jeg tror det er Jørgen Johansen som flytter til Bamble her. Nr 2 rett før 1830 Ungkar Jørgen Johansen Skredder med attest fra Gjerpen. Alderen oppgis til 40 år. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Så var det dette at navnene Jens, Johan, Johannes tildels ble brukt om hverandre på denne tiden, likesom Lars/Laurits osv. Om Jørgen Johansens far var Jens gjenstår å finne ut. Men er jo kommet et sted videre :)Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Hvor har du sett at han blir kalt Jørgen Jensen? Ved innflytting, giftemål, barnas dåp og ved død heter han Jørgen Johansen.Jørgen Johansen død 5/12 1875 nr 91 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Har notert det i margen - og tror det var i forbindelse med at det er en mulighet, må være klar over det. Spesielt om hans far var dansk eller tysk. Kan ikke utelukke ved leting... :) Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

16:Det står «Ingebor Christians., Sal: Jörgen Ziener», altså er det Ingebor Christiansdatter, enken etter Jørgen Ziener, som gifter seg på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Å, supert, - tusen takk - nå begynner ting å falle på plass. Ja, det er nok salige Jørgen som er nevnt ved enkens vielse. Etternavnet Zinder har ikke vært i bruk inntil for noen år siden, (så langt jeg har funnet), det var tilfeldig jeg fant Kristian Engebreth Kristiansen, som fikk Zinder som mellomnavn ved dåp i 1871, og dermed kunne nøste videre bakover.Igjen tusen takk, - spennende :) Her må jeg oppdatere kunnskap om bergverksdriften i Kongsberg og historien der, ser der er mye god aktivitet i historielagene i disse områdene.mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hm, jeg finner i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f10604&gardpostnr=514&personpostnr=2752&merk=2752#ovre>Lenke Jørgen Jensen 7 år, i flg. tellingen er hans far i live, og i 1. ekteskap. dvs at lenken til 1801 (16) neppe kan være riktig Jørgen.Ser at fadder i 1793 til Jørgen er bl.a. Jørgen Aasland og Friedrich Zeiner, det kan stemme at Jens er svigersønn til denne i flg skifte i Kongsberg Lenke 1784.Og om det ikke skulle være nok så nevnes Jens Hermansen også som Grube (!) i et skifte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Ikke godt å vite hvem av disse det er, men nå fant jeg dåpen til Jørgen Johansen (16) blant 'uægte'. Mora Ingeborg enke og faren Johannes Hansen Smaaland. LenkeGro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Ja, tror jeg kan eliminere Jørgen f. 1790 med mor Ingeborg, enke etter Jørgen Zeiner. (16) Den Jørgen Johansen Zeiner som gifter seg 1816 m. Andrea kan det heller ikke være, 'min' Jørgen var ungkar da han g.m. Marte 1830. 1816: LenkeKanskje ut/innflyttingsattest vil hjelpe? Han er altså 75 år i 1865 = f. 1790, 36 år i 1830 ved vielse = f. 1794. 1829 er han 40 år da han flytter fra Gjerpen, f. 1789. Bra spredning :) Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.