Gå til innhold
Arkivverket

[#65137] Ingri Olsdatter Aslakstrøm i Aremark g.m Lars Nilsen Lund / Klund i Rødenes


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Ingri Olsdatter ( død 1755 ingen alder oppgitt) var datter av Ole Brynildsen Aslakstrøm og moren het trolig Pernille. Det skal ha vært skifte etter henne 10 aug.1708. Kan hun komme fra Klund i Rødenes ? Hvor Ole Brynildsen kom i fra ? Han var på Aslakstrøm i 1711 og 1723.Ekteskapsbevilling 28 nov.1732 ( Opsloe Hospital 5 des 1732 ) ' Lars Nielsen Lund og Ingri OlsDatter Aslachstrøm af Aremarch sogn i 3 led beslekted...'Lars Nilsen og Inger Olsdatter bodde på Nordre Bøen i Aremark, men han som fadder heter Serjant Lars Nielsen Lund. Kan det menes Lund i Rødenes ? Lars døde i 1747 : 15 okt. Lars Nielsen Nordre Bøen forhen Sergiant ved Cap: Holts Compagnie war Jckun 50 Aar og 6 Maaneder gammel fød J Røddenæs på Klund. ( 1697 )Hvem var Lars Nilsens foreldre ? Lars og Ingri var beslekted i 3led. Kan deres besteforeldre være søsken, eller ?Lars og Ingri hadde disse barna: Pernille, Christen, Lars, Anne og Mari.Etter Lars Nilsens død giftet Ingri Olsdatter seg i 1748 med lensmann Ingebret Eriksen.Ingri Olsdatters søsken : LARS Olsen ca 1696 - 1769 Holt g.m Kirsti Handatter Holt ( d.a. Hans Tøstelsen og Marthe Eriksdatter ). SVEND Olsen ca 1697 - 1782 Morholdt g.m Mari Michelsdatter Skolleborg og Ingri Pedersdatter Maarød. ASLACH Olsen f. ? g.m Jøran Hansdatter Hansdatter Holt ( søster til broren Lars sin kone )De er nevnt å bo i Fredrikshald.2 halvsøsken. Faren ,Ole Brynildsen giftet seg igjen med Olaug Gullichsdatter ( ca 1671 - 1759 ). PERNILLE Olsdatter ca 1709 - 1766 Fosby g.m Anders Nilsen Fosby. AMUND Olsen ca 1711 - 1791 Aslakstrøm / Fosby g.m Anne Andersdatter FangeOlaug Gullichsdatter giftet seg igjen 1737 ned enkem.Ingebret Aslachsen Buer ( ca 1664 - 1755 )Noen som kjenner til dette ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Ole Henrik Ystehede

Hei, Rita!Tipper du har infoen over fra 'Gamle slekter i Marker', hvor Martha Østensviig kun berører dette lett - til forvirring. I Årnes-boken forklares dette utfyllende, dessverre har jeg ikke notert meg sammenhengen da 'mine' var Ole Tordsens linje på Nordre Bøen. Svaret mener jeg å huske er både Lund og Klund.mvhOle Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.