Gå til innhold
Arkivverket

[#65139] Johan Henrik Meyer i Bergen


Gjest Inger Grøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Grøhn

Den 22.05.1776 ble enkemann Johan Henrik Meyer gift i Domkirken med Andrea (Andersdatter) Dahl. Johan Henrik døde før 1801. Det er mulig at det er han som døde 27.06.1800: Jan H. Meyer, 64 år. Kan noen fortelle meg hvem som er hans far? mvh Inger Grøhn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Johan og kona hadde i alle fall disse barna til dåpen i Domkirken:Herman Henrich i 1777 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=8769&personpostnr=71406&merk=71406#ovre>LenkeAlbert Henrich, 1779 LenkeJohan Friedrich, 1784 LenkeAlbertina Henrica, 1788 LenkeAlbert Henrich, 1794 LenkeVed sønnen Albert Henriks dåp I 1779 het en av fadderne Albert Henrik Meyer – kan det være en slektning av barnet eller foreldrene? Kanskje oppkalling etter farfar??Enken Andrea i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Grøhn

Ja, og det ser også ut som om Albert Henrik Meyer var vitne da de forlovet seg. Men jeg vet ikke på hvilken måte han var i familie med Johan Henrik. Ingen Johan Henrik døpt i Bergen rundt 1736. Den nærmeste er i 1742 og det er jo et ganske langt sprang i tid. En liten nøtt dette. mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Inger,Vet du om det er denne Johan / Jan Henrik Meyer som først var gm Torbor Kjeldsdtr? I så tilfelle var trolig den vielsen et annet sted enn i Bergen. Den finnes i hvertfall ikke i databasen her på DA.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Inger,Mulig dette kan være av interesse:Jeg har tidl. notert en Albert Henrik Meyer som 1750 overtok handelsstedet Glesvær i Sund. Han skal ha vært sønn av justisråd Johan Carbiner som 1748 skjøtet Glesvær tilbake til sin svigermor Margrethe Schrøder Wessel (bygdebok for Sund). Johans svigerforeldre skal ha vært en Hermann Schrøder g.m. en Margrethe i hennes 1. ekteskap (hun var g. 2) 28. nov. 1721 m. kjøpmann i Bergen Abraham Henrichsen Wessel (ca. 1648 Bergen - 1732 Lungegården).Kanskje din Johan Henrik Meyer var en sønn av denne Albert? Oppkalling kan jo tyde på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Grøhn

Arnfrid. Det stemmer at han var gift første gang med Torbor Kjeldsdatter, så da må jeg prøve andre steder (har i grunnen gjort det, men kan ha oversett noe)Christian. Et lite spørmsål. Du sier at Johans svigerforeldre skal ha vært en Hermann Schrøder g.m.Margrethe. Tenker du da på Johan Carbiners svigerforeldre? Enig i at barnas navn tyder på at der har vært en Albert inne i bildet her. Skal straks gå igang med kirkebøker for Sund. mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Inger: Ja, Johan Carbiner skal ha vært g.m. en NN Hermannsdatter (mulig det kan være den Margrethe som ble døpt 17 sep. 1699 i Bergen, begr. 21 juni 1772, oppkalt etter sin mor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg regnet meg frem til at Albert Henrik var f ca 1728, hvis det var hans dødsfall da, så hvis det er korrekt kan han vel neppe være Johan Henriks far.Mange av disse Meyerne kom fra Tyskland.En ting til; Kjell / Kield / Kjøl var ikke et svært vanlig navn på Vestlandet. Kanskje man kan klare å finne ut hvem Torborg var datter av. Så litt i manntallet fra 1701, men Kjell behøver selvsagt ikke være f da, men navnet vil nok være i slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Grøhn

Ja, ser at det vanskelig kan være Albert Henrich som er faren. Kunne selvsagt ikke finne noe i Sund heller da Albert flyttet dit først i 1750. Kan ikke se at Kjell/Kield/Kjøl har dukket opp noe sted i etterslekten. Har et håp om å kunne finne noe i bok om slekten Meyer. Tenker jeg får ta meg en tur på biblioteket. Tusen takk så langt! mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Inger, vet du noe mer om JHMs liv i Bergen? Han er oppført som musketer ved flere anledninger, men vet du om han f eks tjente Madam Sal: Greves som gesell i hennes brennevinsproduksjon i 7,5 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Grøhn

Hallo. Det jeg vet om JHM er at han giftet seg to ganger, siste gang med Andrea Andersdatter Dahl. Han sto da som arbeidsmand. De giftet seg 22.05.1776 i Domkirken i Bergen. Som vitner sto da en A.H. Meyer og en J(?) Frøchen. JHM finnes ikke i tellingen 1801 og jeg finner et dødsfall 22.06.1800: Johan H. Mejer 64 år. Blant fødte i Bergen i et aktuelt tidspunkt finner jeg bare en Johan Henrik Meyer, f. 1742. Far: Johan Peter Meyer. Men dette er jo et ganske stort avvik i forhold til det som står under dødsfallet. I følge dette skulle han være født ca. 1736. Hvis det er den rette JHM da. Johan Henrich er ved fødslene til sine barn også kalt Jan Henrich. Vi ser at det blant barna var flere som ser ut til å være oppkalt etter Albert Henrik. Jeg har ikke sett noe om ham som gesell. Hvor fant du det, Arnfrid?Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt av utg pkt mitt er at det var flere samtidige JHM. I Borgerboken er der en nevnt 1778 og en 1797, mener jeg det var. Også andre, men de faller utenfor tidsområdet, tenker jeg.Nå er jeg ikke helt klar over hvilken Mad Sal: Greve vi snakker om i 1778, men der er en aktuell Madam Greve som er kommunikant i 1790. Lurer på om det er henne.Albert Henrik tror jeg var innvandrer, men om JH også var det, er jeg usikker på.Tror vi bør finne ut hvor Torbor kommer fra, -kan ikke være så mange aktuelle steder. Om vi kartlegger hvilke Kjel vi har 1. hakvdel av 1700-tallet, kan vi be om oppslag i bygdebøker og kanskje få plasser henne. Kanskje også hennes giftermål med JHM kan være omtat.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Grøhn

Ja, i følge alderen når hun døde skulle hun være født ca. 1740, men jeg har så langt ikke klart å finne noen Torbor som passer her. Leter videre. mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jo forresten Maren Gerhard Greves er vel brennevinsprodusenten som JHM var gesell hos i 7,5 år frem til 1778 da han fikk atttest av henne i forb med borgerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Grøhn

Da kan det jo tyde på at Johan Henrik var innflytter fra Tyskland. At han kan ha hatt slektninger her, f.eks. Albert Henrich Meyer og at han ble gesell hos en hansakjøpmann. De andre fadderne har jo også tyske navn med unntak av Kiergaard. Torbor Kieldsdatter kan imidlertid ikke være et tysk navn, men jeg kan ikke finne henne noen steder. Kan heller ikke finne giftermålet deres. Så jeg får vel heller la denne nøtten ligge og konsentrere meg om juleforberedelsene. Takk til dere! mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Om det er 'din' JHM som var gesell hos Maren Sal: Gerhard Greves (tror forresten hun het Paasche), så løste han borgerskap i 1778 som Høkker. Han skal iflg borgerboken være f i Brandenburg, men er ikke nevnt i databasene over geseller I Bergen Lenke Han skal ha vært i Kbh til 1769 som grenadier i 8 år. Kan Torborg være dansk??? Synes ikke navnet virker spesielt dansk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Grøhn

Pause i juleforberedelsene! Nei, jeg så at han ikke var nevnt blant gesellene i Bergen, men det virker ganske sannsynlig at det er 'min' JHM som er hos Greves. har også vært inne på tanken om Torbor kunne være dansk. Kield vel et navn som brukes der (eller tar jeg feil?). For om mulig å ha et sted å begynne søkte jeg i Family Search på Danmark for å se om jeg kunne finne en passende Torbor. Negativt. Finner bare et barn med foreldre Johan Henrich og Torbor, så regner det som sannsynlig at de ble gift rundt denne fødselen (1774)og da er han som du sier kommet tilbake fra København. jeg har ennå til gode å granske de skannede kirkebøkene for Bergen i et litt videre tidsperspektiv for om mulig å finne et spor der. Men jeg får jo stadig vite nytt fra deg! mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men jeg må jo blade litt.Har du sett i Bergen Bys Leksikon om han eller Albert er nevnt der?Ser at der er 10 el 11 Kield i Kbh etter bybrannen i 1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.