Gå til innhold
Arkivverket

[#65144] HO Skifte Peder Nilsen Gjerde Os 45 A.b.4 1844-1850


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er begynt 31. mai og sluttet 15. nov. 1844. Her nevnes enken Mari Nielsdatter og barna Peder N. Stenstvedt, Peder P. Gjerde, Ole 'Olsen', i Bergen, Britte P., g.m. Anders Hansen Stensland, Marte P., g.m. Ole Pedersen Reigstad, Sidsela P., g.m. Peder Børdal og Anna P., g.m. Nils Nilsen Qvittingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du funnet ut når Anne P ble gift og hvilken Nils Nilsen Kvitingen det var? Hun er nemlig datterdatter til min tipp-tippoldefar og jeg har ingenting om henne annet at hun ble fødtca 1794.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det kan jo være en mulighet og da var det vel den Nils Nilsson Kvitingen som var gift 3 ganger deriblant med Kristi Knutsdtr Fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kan Peder være sønn av Nils Johannesen Gjerde (1768-1813), og Anders sønn av Hans Engelson Steinsland (1748-) og Anna Elisabeth Jansdatter Tveiterås (døpt 25 mars 1759 Fana, d. 1825)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Peder Nilson Gjerde er sønn av Nils Nilson Kvitingen (1730-1788 og sønn til Nils Stålby/Smedby og Anna Pedersdtr Tysse) og Brita Olavsdtr NordbøTil Anders Hanson Steinsland 1786-1853 har du funnet rette foreldre. Hans Engelson Steinsland døde i 1829 ifølge det jeg har skerevt opp, men har ikke kildebelagt denne informasjonen.Kommet vel fram ser jeg-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Kjellaug,er det tilfeldig at Nils Nilsen Stålbys (1730-88) og Brita Olsdatter Norbøs (1733-) sønn Peder Nilsen Stålby/Smedby f. 1763 g.m. en Mari Pedersdatter Fiske 1761-1853) døde samme år (1844) eller kan det være en sammenblanding av Peder Nilsoner her?Vel fremme, ja, byttet hvite strender med hvite vidder på grensen Telemark/Buskerud/Vestfold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er en og samme person!Nils Pedersen Stålby og Anna Pedersdtrs sønn Nils Nilsen (1730-1788)var bosatt på Kvitingen og gift med Brita Olavsdtr Nordbø (1733-?). De hadde igjen sønnen Peder Nilsen f på Kvitingen i 1763 og bosatt på Gjerde hvor han døde i 1844. Han var som vi ser gift med Mari Pedersdtr Fiske (1761-1853)Ingen av barna til Nils Pedersen Smedby kalte seg for Smedby eller Stålby, men tok navnet fra garden de bodde på.Ja, da får ihvertfall dere hvit jul i Norge-:) Jeg vil gjerne ha snøfri rullebane på Flesland neste søndag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kjellaug, 13: Da kan det kanskje istedet være noe feil i innlegg 2: Peder Nielsen Gjerde skal ha etterlatt seg enken Mari Nielsdatter (feil for Maren Pedersdatter?) og bl.a. barna Peder N. Stenstvedt og Peder P. Gjerde. Mari levde altså 1844, etter mannen, mens hans (1. hustru?) Mari Pedersdatter Fiske skal være død først 1853 (feil dødsår?). Og hvem kan sønnen Peder N. (N. for Nilsen?) Stentvedts far ha vært, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er nok i skiftet at det står Mari Nilsdtr, det skjer jo slike ting da, det skal nok være Mari Pedersdtr. Sønnen Peder er vel og feil bokstav på. Vet ikke om det var lensmann eller prest som skrev..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ja, og litt uvanlig er det jo at Peder skal ha hatt TO sønner Peder som begge vokste opp (h.h.vis Peder P. og Peder N.), samt en sønn Ole Olsen (også feilstaving for Ole P. iflg. Kjell-Arne)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han hadde nok bare en sønn Peder så vidt jeg vet. Det var Nils Pedersen som bodde på Steintveit (gift med Sigrid Hansdtr Rudne) - han døde barnløs og det gjorde og søstera Marta som var gift med Ole Pedersen Langeland/Reistad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

OK. Da er det m.a.o. ant. nok en feil i skiftet, idet det ant. skal stå Nils P. som eldste sønn istdf. en Peder N.Greit å få hele søskenflokken korrekt, da de jo også er etterfølgere av Peder Rasmussen og Eline Nilsdatter (Disse to blir barnas tipp(3)oldeforeldre, og Nils Pedersen Gjerdes hustru Sigrid Hansdatter Rudne blir dessuten ant. deres tipp(4)oldebarn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, Sigrid stammer fra Peder Rasmussen og Margrethe Eliasdtr, mens Nils stammer fra Hans Pedersen og Anna Jensdtr Loss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå spør jeg sikker dumt, men kan noen oppdatere meg på slektsleddene mellom Peder Rasmussen/Margrethe Eliasdtr. og Sigrid Hansdtr.Rudne. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar-:)Sigrid/Siri datter til Hans Olsen Steintveit og Siri Monsdtr RudneHans sønn til Ole Nilsen Steintveit og Lisbeth Olsdtr HellandLisbeth datter til Ole Johannesen Helland og Malene Hansdtr HoldhusMalene datter til Hans Jansen Metz og Lisbeth Peders LingaLisbeth var datter til Peder Rasmussen og Margrethe Eliasdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.