Gå til innhold
Arkivverket

[#65148] Hemne: gården Stafnæsset i bygdeboka?


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I FT1801 (Lenke) er Hans Tronsen (66) og Elie Pedersdatter (48) med 9 barn ført på under gården Stafnæsset i Hemne. Ut fra alderen på de eldste barna ser det forresten ut som noen av disse barna også er fra Hans sitt første ekteskap...Jeg kan ikke se at denne gården står omtalt i bygdeboka for Hemne. Vet noen om folket på denne gården kanskje er beskrevet i bygedebøker for nærliggende områder...?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Jeg kjenner ikke til at Stavnes er omtalt i bygdeboka.Hans og Eli er forøvrig mine 3xtipp, så jeg har arbeidet litt med denne familien. Hans Trondsen Vaagan / Stavnes er ført med feil alder i Folketellingen, han er døpt 13 des 1744 Hemne. Han var først gift 6 juli 1766 med Marit Hansdatter Ledal fra Aure. De fikk barna Guro, Ole og Trond. Marit døde 1776. Du finner flere detaljer her LenkeMvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Flott Aud! Hans og Eli er mine 3xTipp også. Jeg ser fra den fine Hemne-slekt siden at min oldemor Karen Fergestad g.m. Peter Nilsen Tøndel ligger inne i databasen her.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Vaagan

Hei Rune !Det er ikke utgitt bygdebok med gårds/slekts-historie for Hemne ennå. Som ganske kjent i området så tviler jeg på at gården Stavnes er nevnt i andre bøker. Vet det er planlagt å utgi bygdebøker for Hemne, men vet ikke hvor langt de er kommet med prosjektet. Men slekta finner du nok under Hemne-slekt ja.Det er sagt at den eldste kjente bakover i slekta - Tron f. 1645 d. 1700, var fra denne gården Stavnes i Hemne, men det har vi ingen faste bevis på.Ellers så er jeg nok i slekt med både deg Rune og likeledes Aud Kalland.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Fint at flere etterkommere har interesse for slektene på Stavnes og Vaagan. Du nevner Tron f. 1645 d. 1700 som den eldste kjente bakover i slekta på Stavnes.Da jeg tok kopier av Manntallet av 1701 for Stadsbygd, fikk jeg også tatt noen fra enkelte gårder i Hemne.På Stafnes; Svend Ellefsøn 45 årPoufel 4 årHan har sannsynligvis også ei datter Mali Svendsdatter Stavnes som er registrert på Hemneslekt. Det ble holdt skifte etter Mali Svendsdatter, Ellef Vikans hustru, på Vigum / Vikan i Aure i 1704. Anders Todal skriver i “Gardtales i Stemshaug” at sønnen Svend Ellefsen var bosatt på Stavnes i Heim i 1704. Jeg vil se på dette skiftet over nyttår ettersom Svend Ellefsen Stavnes også er en av mine aner.På Vaage finner vi; Enken RagnildOuden Tronsøn 28 år, gift paa HeimJeg fikk dessverre ikke tatt kopi av gården Heim, men det må vel være den samme Ouden Tronsen som kobles til Vaagan på Hemneslekt Lenke Kan han ha flyttet tilbake til Vaagan ?Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei Aud !Du har forsket en god del på slekta skjønner jeg. For meg så var det helt ukjent at Audun Tronsen f. 1673 har hatt noe med gården Heim å gjøre. Kan det hende at hans kone var fra denne gården ?I alle fall så tok Audun over gården Vågan etter foreldrene sine og rekner med at han bodde der også mesteparten av livet sitt. Han bygsler jorda av den nye eieren Madame Brochmand. Gården har ei skyld av 1.1.12.(1716). Med Audun Tronsen er Våg-gården for siste gang på ei brukerhånd, etter hans tid ble den delt i to.Folket som levde på gården Stavnes vet jeg derimot lite om i denne tidsepoken.Har også en del andre opplysninger om gården Vågan fra 16/1700-tallet som du/dere evt kan få senere hvis interesse.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Fant også i mine papirer at Tron f.1645 er identisk med en Tron som bor på gården Belsvik i Hemne (1665). Her er vedkommende nevnt som soldat. Kanskje er det mere trolig at han kom fra Belsvik enn Stavnes som jeg nevnte i et tidligere innlegg. Belsvik er også en nabogård til gården Heim og da er det kanskje ikke så rart om sønnen Audun Tronsen kan være nevnt under denne gården på et tidspunkt.Jeg fant også andre opplysninger som bringer Tron nærmere Belsvik enn Stavnes.MVh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Flott med de opplysingene du fant om Tron på Belsvik. LenkeEllers vil jeg svært gjerne få de nevnte opplysningene om Vaagan, - når det måtte passe for deg.Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei Aud!Er vel den rette personen du har funnet her trolig. Tron var betegnet som knecter her ser jeg. Har du en e-post adresse som jeg kan sende mine opplysninger om Vaagan ? Hvis ikke må det bli et lengre innlegg her inne på dette forumet.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei Aud !Har sendt opplysinger til deg på mail nå, hvis du ikke har mottatt noe må du bare varsle meg.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Jeg ser det har skjedd litt av hvert her mens jeg har hatt juleferie :-) Takk til både Terje og Aud.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei Rune !Ja vi tar ikke juleferie her inne vet du. Hvis du også har en mail-adresse så kan du også få de samme opplysningene ang Vågan-gården som Aud fikk. Er notater fra slutten av 1600-tallet og utover der da.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei igjen,Terje skriver i sitt innlegg (6) : Kan det hende at hans kone var fra denne gården ? Det viser seg å være sannsynlig.2. juni 1697 ble det holdt skifte etter Rannie Larsdatter Heim. Hun hadde ei datter Marit i sitt første ekteskap med Hans Olsen. Jeg kan sende dere flere opplysninger på mail hvis dere ønsker det.Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg er temmeleg sikker på at slekta på Vågan nedstammar frå hemnepresten, Hr. Michel Christensson og Hustru Mille Oudensdotter (Aspa). Eg synes å hugsa at dette ekteparet hadde ein son Ouden som var sagbrukseigar på Vågan første halvdel av 1600-talet og slik nemnd i ymse lister i lensrekneskapa over sagskatten. Truleg var Ouden også far til Kvæfjordpresten, Michel Oudensson (1656 - 1676). At Michel vart etterfølgd som prest i Kvæfjord av ein annan hemnværing, nemleg Augustinus Gabrielsson Røgh er med og styrkjer ei slik hypotese. Augustinus var son til Gabriel Olsson på Nes som igjen var bror til hemnepresten, Kristoffer Olsson Røgh.Helst var det da ein bror til Kvæfjordpresten som førte slekta vidare på Vågan, nemleg Tron Oudensson? Tron og Ouden var jo svært typiske 'Aspanamn' på 1600-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Jeg har også tenkt at det kunne være en forbindelse til Aspa-slekten, uten at jeg har kommet noe videre. Takk for viktig informasjon for det videre arbeidet med slektene på Vaagan og Heim.Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Finn (16): Hvor usannsynlig er det at Ole Audensen/Oudensen i Tromsø også var sønn av sagbrukseieren i Hemne, mao. bror av Michel i Kvæfjord? Vi har vært innom dette spørsmålet i andre temaer som #27339 og #28092, men Ole er fortsatt 'farløs'. Minner om at Ole ved immatrikuleringen ble kalt «Olaus Oudeni Nidrosiensis» (K-havn 5.11.1660). Dette tyder på at han kom fra Trondheim stift ifølge Randi Rostrup (tema #27339).Beklager en smule avsporing, men fristelsen ble for stor:-)Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei Torger (18)Slike gamle farskapssaker er jo ikkje så enkle å gje konkrete og haldbare svar på ;-)).Ved god hjelp av Randi Rostrup vart jo ein del Audunar utsjekka av saka, m.a. Hr. Audun Eriksson i Sunndal. (Sjå m.a. tråd nr. 27 339 innlegg 5 og innlegg 56). Etter det eg skjønar, så er det då to Audunar som merkjer seg ut som sannsynleg 'syndar'. Den eine er Audun Sjursson på Vikstrøm, Hitra og den andre sagbrukseigar på Vågan i Hemne, Audun Mikkelsson.Eg finn det truleg at Mikkel Audunsson i Kvæfjord (f. ca 1627-1629) og Ole Audunsson i Tromsø (f. ca 1637 - 1638) er brør. I tråd nr. 27339 nemner Odd Roar Aalborg at Audun Sjursson har ein sannsynleg son, Ole med alder 14 år ca 1665. Denne vert då alt for ung til å vera identisk med Ole Audunsson i Tromsø. Sjølv om denne Ole 14 år i 1665 hadde ein eldre bror som også heitte Ole, så landar eg likevel på at den mest sannsynlege far til Hr. Ole i Tromsø og Hr. Mikkel i Kvæfjord var sagbrukseigaren på Vågan i Heim, Hemne. Ein grundig gjennomgang av jordegodset som Hustru Mille Audunsdotter i Hemne etterlet seg kan kanskje gje svaret.Det må likevel understrekast at dette så langt er rein gissing.Sjå også innlegg (56) i tråd nr. 28092 http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg får ikkje lenkene til å verka i dag, så dei som vil lesa meir får søkja opp trådane etter nummeret i søkjefeltet øvst på sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kommentar til (19):Nå kan jo alderen 14 år i folketellingen evt. være feil (ikke uvanlig), men jeg synes også det virker mest sannsynlig at prestene Mikkel og Ole Audensen nordpå er brødre fra Hemne, og da er jo helst Auden Mikkelsen den riktige faren. Ellers er det merkelig at denne prestesønnen er så usynlig i slektslitteraturen i Hemne. Både som Aspaætling, sagbrukseier og sannsynlig far til prester bør han jo være av en viss interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Noen flere opplysninger fra skiftet på Heim som kan være av interesse. Hans Olsen og Rannie Larsdatter hadde to døtre; Beret og Marit. Det ble holdt skifte etter Hans Olsen Heim i 1686. Jeg har så langt ikke fått sett på det. På barnas vegne møtte farbroren Torkild Olsen Otternes og mosteren Karen Larsdatter Sengsdal.I Manntallet av 1701 er det enken Ragnild og sønnen Joen Torkildsøn, 24 år, vi finner på Otternes.Torkild finner jeg lite brukt i Hemne, kan han være etterkommer av Torkel Sjurson ? LenkeAud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.