Gå til innhold
Arkivverket

[#65157] Julebukk/Lussi/Lossi


Gjest Anne Bjørlo Fiskå
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

I Strand kommune, Rogaland går barna ikveld julebukk/Lussi/Lossi Vet at det også er andre steder i Norge de gjør det samme i kveld. Så nå lurer jeg på hvilke andre steder de går julebukk/Lussi/Lossi. De går kun denne kvelden, ikke i romjula. Det har også vært spekulært i hva der kommer av - Det har vært nevnt Lucia, andre gamle norske tradisjoner? Noen som har mening om det. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ja, barna 'går Lossi' i okka by (Egersund). Vi fikk aldri lov som barn, for vi i vår dissentermenighet lærte at det var synd å tigge..... Nå tror jeg de fleste får lov, heldigvis.Jeg har hørt ei regle, sunget på en enkel melodi: 'Legg i låven, la meg få, ikkje la badne svelta'... , med hendene i skålform fremstrakt,men jeg er usikker på om den ble brukt ved lossi, eller bare generelt om noen hadde noe som man ville tigge litt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.