Gå til innhold
Arkivverket

[#65175] Ekteskap av Ejnar Johnsen og kone Else i Mo i Hemnes 1811


Gjest Kristen Åkre
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristen Åkre

Kan noen hjelpe meg å lese/tyde innførselen av ekteskapet på/under '19de Søndag Trenetatis' (Lenke) av Ejnar Johnsen og sin kone Else? Jeg kan ikke lese gården hans og etternavnet til Else...? Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det står Aasskarlie (det vil si Ågskardet i Rana). I følge Gardshistorie for Mo prestegjeld bodde dette paret der omkring 1811-27. Det spekuleres i at de var av samisk slekt, og det er uklart om dde drev vanlig jordbruk eller reindrift og jakt.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Kristen Akre (2), (5) og (6).Spørsmål (5): Ved giftemålet, (lenke 2) er tittelen på Ejnar: 'Lap Ungkarl'.Spørsmål (6): Ågskaret (Gnr. 2 i Rana) ligger i Ågskardalen.Vennligst robmon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Til innlegg 5:Jeg la ikke merke til at han sto oppført som 'lap' ved vielsen. Det jeg referete til var omtalen i Mo Pretegjeld Gardshistorie. Den går som følger:'Ein Lars Jonsa frå Ågskardet, 30 år gamal, av 'lappeslekt', var tener på Sletten i 1814. Han var truleg bror til Einar Jonsa 'Åskarli', som budde her ikr. 1811-1827, men det er uvisst om han dreiv vanleg jordbruk eller reindrift og jakt. G. 1811 m. Elen Klemetsd. 7 born.'Det var alt. Navn på barn er ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg tillater meg å blande meg inn, men jeg ble litt opptatt av denne Else om hun kan ha noen forbindelse med den svensknorske Klemet-familien som bodde i 'Klemethelleren'? Den var jo en stor turistattrakson. I alle fall inntil noen vandaler sprengte den.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen Åkre

Til min innlegg (12) ovenfor:Kan noen hjelpe meg da til å transkribere gårdnavene til Clemet Olsen og Ana Larsdtr., foreldrene til Else? (Lenke, under '5. søndag i faste', 1784) Er gårdnavnet til Ana Øksendalen? (i Vefsn??)Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Til innlegg 13.Det står at Else var født 'uægte' og at foreldrene var samer/'lapper'.Moras bosted var Øverdalen. Faren bosted kan se ut som Lil-Bierken (Lille-Bjerka).Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Innlegg 13 og 16. Det tegnet som står etter Ane Larsdtr. Øverdalsm og Clemet Olsen Lil Bierkm betyr 'mark'! Det betyr at lappefamiliene her bodde (hadde sine koter) i utmarka til disse gårdene Øverdal og Lillebjerka.Vennligrobmon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Der oppklarte du noe jeg satt og lurte på da jeg kikket på dette i sted. Det kan faktisk se ut som man i stedet for å skrive mark rett frem, har bruk symbolet for måleenheten mark. Det er noe jeg også har sett brukt i kirkebøkene for Vefsn for gardene i Marka.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har en Einar Jonsen, f. ca 1788 på Hemnes, sønn av Jon Larsen og som gifter seg 15.9.1850 i Rødøy med Maren Olsdatter fra Skonseng, datter av Ole Eliassen. Kandet være sen samme Einar?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen Åkre

Tror ikke, men vet ikke. Einar som jeg har funnet ble født 1/9-1786 på Hemnes og døde 20/2-1865. Jeg har ikke funnet dødsfall til Else før 1865, altså tviler jeg at 'min' Einar gifte seg igjen i året 1850. Det er sant at farfar til Einar var også Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen Åkre

Står det på din lenke til innlegg (21) at 'din' Einar var 'Enkemand og Kaarmand'? Hvis så, muligens er han den samme Einar og Else døde før 1850 og jeg hadde bare tapte hennes dødsfall i kirkebøkene da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.