Gå til innhold
Arkivverket

[#65179] Hans Jansen Mørchman ca 1710 - 1780, Bergen


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hans Jansen Mørchman (Mårchmand / Morchmand / Mortmand) var gift med Anne Marie Mibes 29/7-1753 i Bergen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=3056&personpostnr=3056#nedre>Lenke Han døde 70 år gammel i Bergen: LenkeAv yrke var han bokbinder.Anne Marie Mibes foreldre må være Christopher Mibes og Ingebor Andersdtr som ble gift i Berge i 1725: Lenke Christopher var ungkar og 'carduanberedersvend' da de gifta seg. Hva nå det kan være!Anna Marie Mibes døde i 1777: LenkeDe fikk ihvertfall 4 barn, deriblant: Hans Christian 1759-1837 gift med Ragnhild Marie Marcusdtr i 1783:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg vet heller ingenting om Rangele / Ragnild / Ragnhild (Marie) Markusdtr annet enn at hun døde 66 år gammel i mai, 1823: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8681&idx_id=8681&uid=ny&idx_side=-87>LenkeSteinsbø sier hun var f. ca 1755. Jeg vet heller ikke hvor han har at hun het Marie og, for da de gifter seg står det bare Rangele, det samme da hun dør.De får dattera Anne Marie i Bergen: LenkeAnne Marie blir gift med Erik Danielsen Ådnanes i nov 1816: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Finnås, Ministerialbok nr. A 4 (1804-1830), Kronologisk liste 1817, side 74. Permanent sidelenke: LenkeHer er det som står om Anne Marie og hennes mann i B II, s. 220: '39) Erik Danielson Ådnanes, f. 1796, d. 1866. G. m. Anna Marie Hansdtr. Mørchmann, Tormodsetre, f. 1784, d. ikr. 1862. Ho vart spilt og lagd inn på Pleiestiftelsen i Bergen i 1861 der ho døydde. Det er då sagt at ho hadde vore sjuk i 5 -6 år.'Her er foreldra i ft 1801 på Bømlo: LenkeAnne Marie er tjenestepike på Lundøen / Bremnes i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Det blir døpt ei Ragnilde på Askøy 1 april 1755. Foreldre Marcus Rasmussen og Anna Jonsdatter, kan det være en kandidat?Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Fødte og døpte 1755, side 216. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det Kirsti, det er mye mulig for jeg har ikke funnet noen steder at hun het Marie, så hvor Steinsbø har det fra, vet jeg ikke. Da barna ble døpt står enten bare farens navn eller og bare Ragnele/Ragnild.En skulle jo tro at hun ble født i distriktet ettersom de gifter seg i Bergen.De får som sagt en datter Anne Marie, men hun er jo kalt opp etter hans mor. Ingen barn Marcus etter hva jeg har funnet.Får se om jeg kan finne ut hva som skjedde med denne fra Askøy. Har funnet lysningen deres og, der står det heller ikke Marie (venstre side, litt utydlig) Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Forlovererklæringer nr. II.5.1 (1776-1816), Lysninger 1783, side 56. Permanent sidelenke: LenkeGreier ikke å se hvem som er vitner der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har forsøkt alle varianter i ft 1801, og det kommer kun opp henne på Finnås. Leser jeg det rett bodde foreldra på Alvøy?Ser ellers at det er flere Markusdøtre som blir gifte i Bergen /- 10 år i forhold til Rangele i 1783. Også en Jon som muligens er en bror..De trenger jo ikke være søsken selvsagt!Men finner ingen andre Rangele. Steinsbø kan ha blanda sammen pga dattera som het Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

5) Ja, da er det mye mulig det er samme par.Her er dåpen til Anne Marie i 1784 i KK: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 5 (1751-1789), Fødte og døpte 1784, side 212. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8675&idx_id=8675&uid=ny&idx_side=-215>LenkeEn av fadderne heter Anne Sophia Stansilans (eller noe slikt) og den Rangele du fant hadde jo en søster da som het det dersom dette paret over er det samme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Har lett etter Ragnilds konfirmasjon,men har ikke funnet den ennå. Samme foreldre som i innlegg 3 får også en datter Anne Marie på Askøy i 1751 Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Askøy, Ministerialbok nr. A 1 (1742-1818), Fødte og døpte 1752, side 212. Permanent sidelenke: LenkeDet virker som om det er de samme i Bergen, men sikre kan vi vel ikke være ennå, hadde hjulpet å finne konfirmasjonen.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da har vi jo Anne Marie i denne familien og!Har de flytta til Bergen, må hun jo være konfirmert der. Finner henne ikke blant konfirmanter i KK fram til 1776.Takk for hjelp Kristi-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Finner også en Jon med samme foreldre LenkeHan er døpt i DK, så de bør vel være konfirmert der også. Men om de var i tjeneste i et annet kirkesogn så kan de jo ha blitt konfirmert der de jobbet.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Finner en Anne Marie Marcusdatter konfirmert i DK i 1773 Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 4 (1763-1820), Konfirmerte 1772-1774, side 7. Permanent sidelenke: Lenke helt til høyre.Men alderen stemmer ikke helt, så det kan jo være en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er mye mulig at det er rett Anne Marie for de var ikke alltid så nøye på alderen da. Men jeg finner ingen Ragnele Markusdtr i det kirkesognet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En annen ting er at da Anne Sophie ble født står moren som Anne Kirstine og det kan forklare navnet på Ragnele og Hans Christian Mørchmans andre datter: Kirstence.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen Kirsti-:)Tenke ikke på å lete etter ekteskapet deres i Bergen!Han har ihvertfall samme yrke ser jeg.Tydelig at det er samme par for de får ingen barn i Bergen (har og leita bare med hans navn) før de får Anne Sophie i 1759.Kan være det at du har funnet Anna, men det er jo så mange med samme navn, ser det er den eneste som har mor Rangnele da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom jeg ser på fadderne til Anna Maria f 1752, finner jeg ingen av barna til dette ekteparet over i # 18 (har sjekket og de fikk Albert 1724, Ingeborg Kirstine i 1731 og Pernille Margareta i 1738) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8601&idx_id=8601&uid=ny&idx_side=-207>LenkeHer er fadderne: Mons Anbiørnsen, Jan Chrispinussen, Johanne Nilsdtr, ... Lewig (dette navnet såg jeg tidligere # 7), Guri Michelsdtr og Eli JansdtrSer ikke ut for at det er noe familie her, ingen Rasmussen og ingen Jonsen dersom da ikke Eli er en Jonsdtr!Ragnela sine faddere: Permanent sidelenke: LenkeErik Fredriksøn, Jan Christophersøn (samme som over?), Kari Nilsdtr Mülven, Ana Knudsdtr, Abigal MogensdtrKommer ikke lengre med dem!Da Anna Sophie ble født i Bergen: Permanent sidelenke: LenkeFaddere: Størch Tomasen, Anders Hansen, Lovise Pedersdtr, Ingeborg Hansdtr, Malene EllevsdtrIngen Rasmussen eller Jonsen her heller!Jon sine faddere: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det mulig at dette er Markus Rasmussen sin dåp i 1723: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=dp12011668&gardpostnr=21398&personpostnr=62485#nedre>LenkeFar Rasmus Markussen og mor Ane Olsdtr.I 1727 ble og en Markus døpt med far Rasmus Lampe og mor Karen Lax:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Så var altså Alvøen i Ytre Laksevåg og ikke i Øygarden det var snakk om i dåpen til Ragnnhild i innlegg 3, det var jeg som tok feil her!Takk til Bjørn Davidsen som fikk rettet opp mine kunnskaper her!!Da var jo paret (Marcus Rasmussen og Anna Kristine Jonsdtr) ikke så langt unna der de var født og gifte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har nå leita i alle tilgjengelige databaser her uten å finne noe mer.Ved dåpen til Christen, Hans Jansen Mørchman og Anne Marie Mibes sønn i 1763 i Bergen er Christopher Mibes fadder og det var Anne Marie Mibes bror. Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 3 (1758-1789), Fødte og døpte 1763, side 62-63. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8635&idx_id=8635&uid=ny&idx_side=-32>Lenke Faddere: Cæcilia Høyerup, Anne Guldbrandsdtr, Christopher Losch, Niels Kiøstadius, Christopher Mibes (det var nok hans morbror!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.