Gå til innhold
Arkivverket

[#65180] Drukningsulykke.


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg prøver meg igjen. Må bare innrømme at jeg kan alt for lite med å søke etter folk på nettet. Avskrift fra kirkebok for Trysil, ministerialbok nr. 6, 1866-1873 : ungk. Johannes Andreassen, 46. år, med opphold på Sveen, Søndre Osen. Omkommet ved drukning i Osen Sö, 06.10. 1870,blev ikke gjenfunnet. Så det som er problemet her, er hvor denne Johannes Andreassen var fra ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Ved gjennomgang av konfirmerte i Ringsaker 1860-61 finn eg dei to første av dei frå innlegg (4) (nr. 16 og 18): Permanent sidelenke: LenkeDet er forresten Hulleberg, ikkje -borg.Han frå Bårdset finn eg ikkje i 1860-61. Det kan tyde at han var død, men han kan òg ha flytta eller ha vore ein sein konfirmant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det er bare en hake ved dette, og det er at den jeg etterlyste het Johannes Andreassen, - ikke Andreas Johannesen. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Om vi går ut frå at fødelsåret er 1846, slik det står i kyrkjeboka (ikkje alder 46, som i innlegg 1) og søkjer på Johan[n][ie]s og Andr[ie]as- f. i 1845-47, er det ingen i Hedmark i 1865.Det er 7 i Oppland og 6 i Østfold. Alle desse er ugifte og rimeleg gode kandidatar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det ble vel feil formulert, men han er i følge kirkeboka født i 1846, og da er han vel 24. år når han drukner. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er dette muligens gården der Johannes Andreasen f. ca 1846, oppholdt seg da han druknet?LenkeSkal lete litt i nærområdenen etter han i 1865-tellingen.Har ikke funnet noen til nå i Hedmark. ( Har søkt på div. navnvarianter der)Derimot finner jeg en del kandidater i Oppland, men ingen som peker seg ut i farten der heller.Har ikke lett etter innflytterlister i Trysil , men det finnes kan hende i kirkebøker. I så fall blir det årene mellom 1865 og 1870 som bør letes i.Skal prøve litt om jeg finner noen brukbare kandidater.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ofte brukes Andreasen og Andersen om hverandre har jeg sett.Her er en kar som kunne passe i alder,LenkeBare et forslag .Fant ingen utflyttere fra Stange med passende navn og alder.Kan det tenkes at han har kommet over fjellet fra Sør Trøndelag?Der var det noen mulige kandidater mener jeg å ha sett?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for svarene begge to. Tror nok dette er litt vanskelig. Det var Johannes Andreassen det sto i kirkeboka. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

For å ta det litt fra børjan igjen, så er han altså født i 1846, og 24 år i 1870. Det vil si at han er konfirmert ett eller annet sted i 1861 eller deromkring? Og kan det gå an at han f. eks. kunne være svensk? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Heller ikke i Oset. Ikke i Elverum eller Eidskog 1861-64.Det eneste jeg fant var i Elverum 1861 Andreas Andreasen Raadalsbraaten, f.15/7-d.13/10 1846 i Sverige, , foreldre Andreas Mortensen og h. Marte Andersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Heller ikke i Oset. Ikke i Elverum eller Eidskog 1861-64.Det eneste jeg fant var i Elverum 1861 Andreas Andreasen Raadalsbraaten, f.15/7-d.13/10 1846 i Sverige, , foreldre Andreas Mortensen og h. Marte Andersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det ser ut til at Gunn fant den vi lette etter. Johannes Andreassen Vestrum, Vestre Toten, f. 11.08. 1846, av foreldre : Andreas Johannesen Vestrum og hustru Helene Eriksdatter. Andreas Johannesen må være død, og enken Helene Eriksdatter giftet opp igjen med Lars Kristiansen, i 1865. Takk for all hjelp. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Tusen takk for all hjelp i året som gikk. Takk for hyggelig julehilsen, og en Riktig God Jul fra meg også. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jo i like måte Thorbjørn, men det er lite julefornemmelser enda så vi får ta en runde senere. Under hvilke omstendigheter skjedde denne drukningen, var det under fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Desverre så står det ikke noe om det, men går ut fra at det måtte være garnfiske de holdt på med. Det var med to personer til i båten, en mann og hans sønn. Men et øyenvitne, en 78. åring, kom til unnsetning og fikk reddet de to andre. Den druknede ble ikke gjenfunnet. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.