Gå til innhold
Arkivverket

[#65184] Far til Nils larsen, Hole eller Sigdal?


Gjest Lars Haug
 Del

Recommended Posts

Nils Larsen var gift med Eli Olsdatter fra Sigdal. bodde i Hole kommune 1865 telling på Krypinn husmannsplass under Midthaug. Nils hadde en bror i følge brev som het Johannes Larsen. bodde på Ladegårdsøen i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaare Fleten,

Til Ann-Mary. Jeg har forsøkt å hjelpe Lars Haug med søk etter denne faren som vi trodde het Lars Nilsen. Vi har funnet en Lars Nielsen Stixrud som fikk en sønn Nils som ble døpt i 1806, men er i tvil om dette er riktig person. Jeg anbefalte Lars Haug om å stille spørsmålet på debattforumet da han besøkte en Internettkafe, fordi dette ofte gir de sikreste svarene. Jeg er imponert over hvor raskt slektsgranskerne jobber for å hjelpe andre. Denne gangen tror jeg ikke hjelpen er riktig, for det står at Johan Larsen er forlover. Siden sønnen heter Larsen, leter vi fortsatt etter en som heter Lars til fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Faren er oppgitt som Lars Nilsen Kolbjørnsrud. Det finnes en gård Kolbjørnsrud på Eiker i hvertfall. Om det finnes andre steder i Buskerud vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

her, ifølge lenken i innlegg 4, ble han konfirmert i 1823, og her er konfirmasjonen i Hole, nr. 17: LenkeNiels Larsen Stixrudeie. Foreldre: Lars Nielsen og Berthe Svendsdatter.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaare Fleten,

Veldig bra dokumentasjon Astrid. Nå er vi sikre på riktig foreldre til Nils Larsen som vi søkte. Da er det fristende å prøve seg på sikre spor på neste ledd. Jeg klarer ikke å finne Lars Nielsen og Berte Svendsd. i folketellingen for 1801. I folketellingen på Stixrud finner jeg Svend Pedersen 68 år og kona Berte 51 år med datteren Kirstie 24 år. Iflg. brever skal Nils Larsen ha hatt en bror Johannes som kan være han som var forlover og en søster Kirstie som kan være ovennevnte. Under Stixrud finner en også en annen Lars Nilsen med kone Kari. Iflg vielsen ble de gift 30.08.1800 og bosatt på en husmannsplass Svenskerud under Stigsrud. Den Lars Nilsen vi jobber med skal ha bodd på en annen husmannsplass under Stixrud, Kullherken som ligger nord for og som naboeiendom til Svenskerud. Jeg finner en Berte Svendsdatter, men hun er gift med Torchild Embrets. StixrudEjet. De døper Elling i 1803 og Maria i 1805. Den samme Torchild er fadder til Niels Larsen i dåpen 1806. Det som gjør denne granskingen ekstra spennende eller forvirrende er at nålevende personer forteller at de er i slekt, til tross for at vi nå er sikre på at de stammer fra hver sin Lars Nilsen. Målet nå er å finne den riktige Berte Svendsdatter. Jeg kan ikke det tekniske med å lage lenke på det jeg har funnet så vennligst gi meg en henvisning eller forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, her er vielsen til den 'andre' Lars Nilsen: Lenke Jeg har lært å legge lenke fra kirkebøker, klarer derimot ikke folketellinger, FS o.l., men det er mange innlegg her som går på hvordan legge lenke, bl.a. 61773,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

her er en Kirstie, som døpes på nyåret 1813, høyre side: LenkeMEN moren heter Kari Olsdatter, så dette er det samme paret som jeg la lenke til i forrige innlegg. For å gjøre det hele 'komplett', så får Lars Nilsen Helgelandseie sønnen Niels i 1812, mor: Berthe Amundsdatter, men disse er nok IKKE aktuelle i det hele tatt, bare nevner dem, for det er flere fedre med samme navn på denne tida...Har også funnet vielsen til Berte Svendsdatter som du viser til, så enten har hun blitt enke og giftet seg på nytt med Lars Nielsen (har heller ikke funnet noen vielse i Hole), eller så er det feil dame. Har du leita under Norderhov? Eller Modum og Lier, andre nabokommuner.En mulig forklaring kan være at det er ført inn feil morsnavn på dåpen til Nils i 1806 (feilen gjentatt i forbindelse med konfirmasjonen), og at det egentlig bare er et par på Stixsrud, nemlig Lars og Kari, jfr. også dåpen til Kirstie øverst. Jeg har sett 'verre' feil i kirkebøkene, men..... Får håpe at noen 'Hole-eksperter' leser denne debatten,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

alle gode ting er tre, her er dåpen til Johannes, nr. 122, foreldre: Lars Nielsen og Kari Olsdatter, så er det vel mye som tyder på feil morsnavn i 1806: LenkeEller hva sier dere? Både Kirstie og Johannes?? Samt at Kolbjørnsrud også kommer inn i bildet,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

En god kandidat hva gjelder Kari Olsdatter (for det er vel det rette navne på moren?) er nr. 3 her: LenkeBåde Svensrud (Svenskerud?) og Colbjørnrud dukker opp blant fadderne, da Kari døpes 13. desember 1778. Far: Ole Jensen Nyhuus og ifølge FS, het moren Siri Hansdatter, men dette må selvsagt sjekkes ordentlig,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Og her en interessant konfirmant i 1787, Lars Nielsen Solie (Sølie?), nr. 15: LenkeAlderen passer iallefall bra med 1801-tellingen, var vel rundt 16-17 da de ble konfirmert,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

mens jeg er i farta - her er nok konfirmasjonen til Kari Olsdatter Svenskerud, nr. 43 på venstre side (NB: legg merke til nr. 45: Berthe Svendsdatter Stixrud!): LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.